NULL Skriv ut sidan - SV: Malin Hansdotter i Hille

Anbytarforum

Titel: SV: Malin Hansdotter i Hille
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2016-12-01, 15:16
1714 års jordebok ska ses som en uppdatering. I jordeböckerna i slutet på 1600-talet hade man inte brytt sig om att uppdatera uppgifterna om vilka ägarna var. Om skatterna inte kom in berodde det antagligen inte på att jordeboken inte var aktuell med avseende på vilka som egentligen ägde gårdarna. De ägare som fanns noterade i jordeböckerna härstammade från mitten av 1600-talet, och det är den Olof Ohlsson ägde den odelade fastigheten Björke 6-7 som fanns där och relateras till i 1714 års jordebok. Jag antar att han är far till Anders och därmed farfar till Hans Andersson. Han bör dessutom vara far eller farfar till gamle Olof Ohlsson (epitetet "gamle" har han för att skilja honom från den samtidige Olof Olsson på Björke 5). Och jag tror som jag skrev att Malin Persdr är Anders Olssons farmor.
Enligt vad Constantinus skrev så gifte sig Anthelius änka högst 3 år efter förste makens död så hon kan mycket väl ha blivit mor till ytterligare tre barn i det andra äktenskapet. Möjligen hade Anders mindre förutsättningar att försörja Beatas barn som komminister. Anna kan ju haft en förmyndare som hade möjlighet att uppfostra henne.
Som svar till Mariannne så var de båda Anthelius inte samtida. Komministern i Dannemora dog 1664 och kusinbarnet med samma namn, sm kyrkoherde i Hille, föddes 1669.