NULL Skriv ut sidan - SV: Malin Hansdotter i Hille

Anbytarforum

Titel: SV: Malin Hansdotter i Hille
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2016-12-01, 12:18
 Hej Per och Constantius,


Varmt tack för era svar!


Vad gäller Hans Anderssons fädernesläkt, så var det mycket spännande att läsa om 1714 års jordebok. Om "Olof Ohlssons hemman" à 13 1/2 öre då ägdes av gamle Olof Ohlsson (nr 6) och Hans Anderssons änka (nr 7) bör väl dessa mycket väl kunna vara ättlingar till honom?


Jag har även sett en antavla från slutet av 1990-talet där Hans Anderssons hans äldsta kända ana var en Olof Nilsson i Björke nr 7 på 1500-talet. Denne skulle ha fått sonen Olof Olofsson, som fick sonen Olof Olofsson, som i sin tur fick sonen Anders Olofsson (och en son vid namn Olof Olofsson, kanske är han identisk med "gamle Olof Olofsson" i 1714 års jordebok?). Även Anders Olofsson sägs där, förutom sonen Hans, ha fått en son vid namn Olof Olofsson.


Frågan är ju – om detta är riktigt – hur/om Olof Olofsson och Bure-ättlingen Malin Persdotter passar in här, rent tidsmässigt?


Kan möjligen ett ytterligare djupdyk i landskapshandlingarna och jordeböckerna bringa klarhet i detta, eller finns det rentav domböcker att tillgå? Ska se vad jag

finna…


Enligt en annan källa (http://www.hillehembygd.se/artiklar/Postvagar_2000.pdf (http://www.hillehembygd.se/artiklar/Postvagar_2000.pdf)) skulle även Anders Olofssons far, Olof Olofsson, f ö ha varit länsman? Det känns onekligen som en rätt framstående släkt i bygden.


Vad sedan gäller Israel Martini (Anthelius), så var det först lite nedslående att läsa att hans tre barn alla var söner. Men sedan slog det mig: Om uppgiften om de tre, omyndiga barnen (dvs sönerna) härstammar från år 1685 (?), så måste det ju vara barn i Beata Nilsdotters andra äktenskap som avses! Israel dog ju redan år 1664, så hans eventuella barn (däribland möjligen dottern Anna) måste ju varit i dryga 20-årsåldern år 1685, eller tänker jag fel?


Det faktum att Andreas Tollstadius enligt mtl inte skattade för några barn (tack Per!) tyder väl på att dottern Anna (om hon nu var barn till Israel Martini, vilket ju det mesta tyder på) inte följde med modern till det nya hemmet – eller i varje fall inte bodde kvar där särskilt länge.


Kanske faderns släktingar tog sig an henne? Jag läste nyss att Hille socken år 1672-1861 var prebende åt teologilektorn vid gymnasiet i Gävle. Kan det vara där som kopplingen finns? I varje fall tycks hon väl ha varit i Hille innan kyrkoherden Israel Anthelius kom dit?


Med nyfikna hälsningar,


Christian J
P.S Hej Marianne. Ditt inlägg fick mig att haja till lite extra, för Per Bertil Rosenstam (1919-1990) var min morfar. Har en en hel om hans anor (bl a i Hille) men vore väldigt nyfiken på att höra vad du fått fram och hur det hänger ihop...och vem det är som bett dig forska. Skriv gärna till mig: christianjuliusson@hotmail.com D.S