NULL Skriv ut sidan - SV: Erik Jansare som for med skeppet Betty Catharina

Anbytarforum

Titel: SV: Erik Jansare som for med skeppet Betty Catharina
Skrivet av: Georg Nilsson skrivet 2016-11-21, 11:10
Tack Anna och Krister för hjälpen och tipsen. Jag har kollat i listorna över de skepp som anlöpt New York den tid som hon borde ha varit framme.
Barken Wilhelmina gick från Gävle 30 juni 1846 och ankom New York 21/9 1846. Hon fanns inte med och avled inte heller på skeppet.
Briggen Charlotte gick från Stockholm 3 juli 1846 och ankom New York 15 september. Hon fanns inte med här heller.
Skonerten Betty Catharina gick från Gävle via Söderhamn 8 juli 1846. Skeppsbrott, alla avled. Risken är stor att hon var med på detta skepp kanske med tanke på att Söderhamn var närmare Bergvik än Gävle och att det låg nära angivet avresedatum i Sveriges förteckning över emigranter, som uppgav 30 juni 1846.
Skeppet Patricia gick från Stockholm i juli och ankom New York 21 augusti. Jag kunde inte hitta detta skepp under ankommande fartyg i New York.
Skeppet Agder gick från Stockholm i augusti 1846 och ankom till New York 28 september. Inte heller här återfanns Stina.
Anledningen till att jag tog med skepp från Stockholm var att när barken Wilhelmina gick från Gävle så var det ett 80-tal erikjansare som inte kom med utan begav sig till Stockholm för att försöka ta sig därifrån.
Jag vet inte om Bishop Hill i USA har förteckningar över de som kom fram. Jag får hur som helst fortsätta att leta.
Tack än en gång
Georg