NULL Skriv ut sidan - Malin Hansdotter i Hille

Anbytarforum

Titel: Malin Hansdotter i Hille
Skrivet av: Marianne Westman skrivet 2016-11-19, 12:16
Hej

Har en Malin/Malen Hansdotter i Fors 1 i Hille. År 1749 uppges hon vara 61 år (Hille AI/1 Bild 14 Sid 7).
I AI/1 Bild 83 Sid 145 uppges hon född 6 mars 1689 i Björke.
I FB finns en Malen med fader Hans Andersson (Hille C/1 Bild 79).
Jag tolkar att han är länsmansson. Har jag läst rätt?

Sedan står ett kvinnonamn Anna Anthelia. Jag han inte tolka in att hon är hustru och moder.
Anna Israelsdotter Anthelia uppges som hustru till Hans Andersson på diverse sajter samt mor till Malen.

MEN

I Hille AI/1 Bild 14 Sid 7 finns en Carin Larsdotter 86 år, som jag läser som varande svärmor i huset. Samma Carin tror jag mig ha funnit i DB 1749-12-30 (Hille C/2 Bild 240 Sid 70)

På webben och i wikipedia ges Malens far Hans Anderson familjenamnet Björkman, och han ska vara son till kronolänsman Anders Olofsson i Björke, vilket jag antar kan äga sin riktighet.

Men då jag inte kommit längre bak än kyrkböckerna i SVAR står jag och stampar, i synnerhet som jag inte kan klura ut prästens kråkfötter.
Om Anna Anthelia* är moder, vem är då Carin Larsdotter?
Jag har utgått från att Malens make Hans/Jon är far till Anna född 1711-09-17 (Hille C/1 Bild 19 Sid 18) och om modern kommer från Björke borde ju Malens far vara från Fors. Då bör ju inte Carin Larsdotter vara hans mor eftersom hon benämns svärmor.

Finns det någon bevandrad i Hille som kan hjälpa mig upp ur "röran"? Tackar på förhand.

* Om man följer Anna Anthelia på webben så kommer man ganska långt bak. Kan det stämma?

Hälsningar
Marianne