NULL Skriv ut sidan - SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2016-11-16, 00:10
Anders,
berättelser som gått i släktleden är en gåva, och tack för att du delat med dig av ett par av dem. Tänk att veta att Olof Persson kom hem och hämtade resten av familjen, och dessutom kunde göra det helt öppet pga sitt nya medborgarskap. Han måste ha slitit för att det skulle bli så.
Förstår att du ångrar att du inte skrev ner berättelserna, men jag tyckte inte heller att berättelserna från förr var speciellt intressanta.


Min ana Ingeborg Persdotter f.1799 lämnade Solberg för ett nybyggarliv i Långmon, Nore och blev så småningom backstugusittare. (Jag har kollat, din Olof Persson och min Ingeborg Persdotter var inte syskon, det skiljer bara 13 år mellan dem.)
Hon i sin tur hade en dotter, Ingeborg Persdotter f.1841.
Ingeborg den yngre lämnade sitt liv som inhysing i Wåhle 1873 med man och barn och de hamnade så småningom i Ljusdal.
Jag har inte en enda historia från Ekshärad, visste inte ens om att det fanns anor därifrån förrän jag började leta i kyrkoarkiven. Men hade ändå tur och fick en artikel skickad till mig publicerad i Ljusdalsposten 1917 där Ingeborg Persdotter och hennes man Nils Jönsson intervjuades och berättade om hur deras liv blev. Artikeln var till och med illustrerad med ett foto av dem.


Jan-Erik,
tack för att du lagt in ytterligare ett domboksklipp om Elof Larsson-familjen som leder bakåt. Jag ska läsa,tyda med stor koncentration. Det blir en till bra lektion i domboksläsning.


Britta