NULL Skriv ut sidan - SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Anders Sjögren skrivet 2016-11-15, 19:19
Hej Britta.


Jag har stannat vid henne, för jag är osäker vilka hennes föräldrar är.
Denna historia hade min far berättat för mig som i sin tur har fått berättat av sin mor.
Han berättade många gamla händelser som hade hänt runt omkring Ekshärad, jag ångrar mig nu att vi inte skrev ner det han berättade.
Jag var ung då han berättade om släkten så man la inte så mycket på minnet av allt han berättade.
Han var född 1903 så han var 56 år när jag föddes och hans mor var född 1854 hennes far var född 1812 i Solberg.


Min far berättade att hans morfar Olof Persson född 1812 i Solberg hade en yngre broder som flyttade till Varnum och gifte sig där och fick barn. När några av hans barn blev äldre så emigrerade de till Amerika senare åkte han över själv utan att begära tillstånd av prästen.
När han kom tillbaka 1 eller 2 år senare för att hämta sin fru och de yngre barnen så skulle han straffas för händelsen. När han var Amerika
så hade han skaffat sig Amerikansk medborgarskap så de kunde inte straffa honom för att han inte hade begärt tillåtelse att emigrera.
Så han tog sin fru och barn och for tillbaka till Amerika.
Denna historia har jag kollat i hfl. för Varnum och faktiskt detta stämde. Annars när muntliga historier berättas och förs vidare så kan det
väl läggas dit det ena och det andra. Såvida hur det var med festande och hästbyten har jag ingen aning det kan nog ha lags till det ena eller
det andra genom genom åren.


Anders.