NULL Skriv ut sidan - SV: Charta sigillata

Anbytarforum

Titel: SV: Charta sigillata
Skrivet av: LarsOlof Lööf skrivet 2016-11-13, 02:30
Hej,


Lite svårare än så är det väl. Men den nytta jag hade av Jönköpings länsräkenskaper var från mitten av 1700-talet och då finns det sådan medel inlämnade för brudpar under några år. Jo som du säger, räkenskaperna är inte något huller om buller, det går att få hygglig översikt över dem om man så önskar. Häri ingår alla möjliga räkenskaper och kvitton: blåsningslängder för hyttor, räkenskaper för dåtidens mentalsjukhus, kvitten för regementenas genommarscher, mantalslängder osv osv.
Normalt kan man ju söka dessa länsräkenskaper under respektive länsstyrelse i respektive landsarkiv och inte nödvändigtvis fara till Riksarkivet (Stockholm). Jag ser att i min bok om släkten Tolf på s 60 gör jag hänvisning till Jönköpings länsräkenskaper i Riksarkivet för 1739 och Jönköpings länsräkenskaper för 1743 vid Landsarkivet i Vadstena. Alltså har jag av någon anledning gått i båda arkiven. Volymen i Vadstena återfinns i Landskontoret med volymnummer EIc:57 - vilket indikerar att serien börjar löpa redan vid 1600-talets slut.


Men och det är ett viktigt men : Dessa Charta sigillata-medel levererades inte in obrutet för hela tiden, utan styrdes av olika Kungliga förordningar, som det är vist att först undersöka.
Hälsningar LarsO