NULL Skriv ut sidan - SV: Hällaryd

Anbytarforum

Titel: SV: Hällaryd
Skrivet av: Eva Rydell skrivet 2016-11-12, 14:24

Hej Majbritt,
 
Jag har också Jöns Gammalsson i mina anor och då just via sonen Wollemar. Att Ragnil var gift med Ingeman Jönsson kände jag inte till och det talar givetvis emot att Magnil och Ragnil är samma person. Troligare är det då som du säger att det är via Wollemars maka Signe som svågerskapet finns. Vem som är Signil och därmed då också Ragnils föräldrar har jag inga uppgifter om.
 
När det gäller Jöns Gammalssons dotter Ragnil så har jag henne döpt 26 januari, inte i mars. Jag tyder födelsenotisen till Septagesima (7ages). Har du tytt texten annorlunda eller har du en annan källa?
 
Att Jöns dog 1682 kände jag till men inte att det skedde den 11 oktober. Födelsenotisen anger så vitt jag kan se bara årtalet. Har du någon annan källa till dag och månadsangivelsen?
 
Har du några uppgifter om vilka Jöns Jönssons föräldrar var? Stämmer källorna på nätet som anger att det skall vara Jöns Trulsson och Kerstin?
 
Med vänliga hälsningar
Bo Ahlstedt
vad otroligt intressant med ditt inlägg ..kan du nedstigande led från Jöns gammelsson ?....jag kan från jöns jönsson född 1767 västerlösa i gammalkil östergötland