NULL Skriv ut sidan - SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2016-11-12, 10:10
Britta

Jag har inte kollat uppgifterna på Internet betr. Elof Larsson.
Och nu kommer en bitande kritik om uppgifter på Internet. Det verkar som du förstår den kritiken ;) Det är fullt av felaktigheter, missbedömningar och feltolkningar på Internet, inte minst de stora amerikanska sajterna. Felaktigheter upprepas i all oändlighet eftersom få ifrågasätter uppgifterna och kollar själv i originalkällorna. Jag använder aldrig sådana ostyrkta och därmed osäkra uppgifter på Internet. Man kan ju inte kolla källorna eftersom det inte finns någon källhänvisning. I bästa fall finns en hänvisning till en annan hemsida hos någon forskare som i sin tur har en hänvisning till en annan hemsida. Vilket elände!! Bedrövligt! Jag vet att det är upp till var och en att lägga ut och använda. Jag vet att många inte tycker det är nödvändigt med källor. Varför ta det så allvarligt! etc

Jag försöker hålla en seriös ton i forskningen. Utgår alltid från primärkällor. Kan använda Internetuppgifter, men i så fall som utgångspunkt för en uppgift och sedan för kontroll. Hittar jag inte källan blir det en anteckning om detta! Och uppgiften tas inte med i min forskning!!

Jag är sammanfattningsvis mycket kritisk till sådan forskning som mera liknar fiske, utan egen insats. Det finns "forskare" som endast samlar in vad andra har gjort, lägger ut på någon hemsida och tar åt sig all ära.

Allmänt sett pålitliga, erkända och trovärdiga forskare kan jag absolut godta.

Står gärna till tjänst om jag kan.  :)