NULL Skriv ut sidan - SV: Uritz / Uris

Anbytarforum

Titel: SV: Uritz / Uris
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2016-11-08, 20:39

Så har svaret kommit från Kungliga Biblioteket och tyvärr fanns ingen revolutionerande fakta om familjen Uritz att hämta i Klercker-Mattons samling. Den innehöll endast tre små släktträd (som jag bifogar till detta inlägg) baserade på bouppteckningar för Stockholm stad.

Det tredje släktträdet (Uritz-sid3.jpg) rör min gren och är baserad på bouppteckningen förrättad den 27/4 1715 efter Maria Magdalena Utter (född Pettersdotter Qvist). I första giftet med bagaren Jonas Jonsson Uritz får hon barnen Mathias, Jonas, Catharina & Petter. Av dessa barn nämns endast "bagaregesällen Mattias Uritz" i bouppteckningen och de andra barnen anges i Klecker-Mattons alla ha dött innan modern. I sitt andra gifte med bagaren Anders Larsson Utter har hon dotter Maria Magdalena Utter, 4 år gammal - en halvsyster till Mattias. Denne Mattias Uritz är alltså han som till slut hamnar i Härnösand.

De andra två träden rör bagaren Samuel Uritz (död 1746), hustrun Catharina Nilsdotter Höök och deras barn. Jag kan inte hitta någon information om hur gammal Samuel var när han dog, men samtliga döttrar (Catharina, Helena, Anna Greta (Margareta) och Regina) är gifta 1746, så förmodligen är Samuel samma generation som Mattias Uritz (född 1693) - kanske en kusin?

Jonas Jonsson Uritz (död 1698) hade som bekant en bror, "Mattias Jonsson bagare" (Uritz?) som omnämns vid Jonas Uritz lysning/vigsel med Maria Magdalena 1690. Samuel Uritz skulle kanske kunna vara en son till denne Mattias?


Edit: vid närmare eftertanke kan de lika gärna vara sysslingar. Det finns till exempel en bagarmäster Mattias Matsson Uritz som får en son i Katarina församling 1694 (Källa: Katarina CI:5 (1690-1694) Bild 365 / sid 640 (AID: v86982.b365.s640, NAD: SE/SSA/0009). Vittne är bland annat en viss bagarmäster Samuel Uritz och en hustru Helena Uritz.
Under förutsättning att alla Uritz är besläktade så innebär det i så fall att den Jonas (far till Jonas Jonsson Uritz död 1698) skulle kunna haft en bror vid namn Mattias, som i sin tur är fader till dessa två omnämnde Mattias Matsson Uritz och Samuel Uritz, som i sin tur är ursprunget till andra grenen som syns i Klercker-Mattons samling och bouppteckningarna.