NULL Skriv ut sidan - SV: Cronholm / Kronholm

Anbytarforum

Titel: SV: Cronholm / Kronholm
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2016-11-05, 15:02
Hej Paul!


Exakt, i dödsnotisen kallas hon ju bara ”fru Cronholm” men vid dopet i Kvidinge 1743 5/12 utläser jag ”F Maria Cronholm”, vilket väl bör vara fru Maria Cronholm, f. Böttcher. Jag trodde först att det var en dotter Maria, och att det stod ”J” – men vid samma dop är två jungfrur faddrar och då skrivs hela titeln ut, samtidigt som första bokstaven inte alls liknar den före Marias namn.


Jag försökte också få klarhet i Johan Cronholm i Markaryd, men som du säger saknas ju böckerna där. Dödsdatumet borde dock komma från någon militär källa, för han finns med i Lewenhaupt (sid. 127; ”Cronholm, Johan, fogde; kvarterm. vid Norra skånska kav.-reg. 1709 9/11; kornett därst. s. å. 9/12; löjtn. därst. 1716 20/7; konfirm. s. å. 10/11; d. 1747 9/12”) med angivna källor ”R. L. M. Ch.”, alltså Riksregistraturet, Riksens ständers kontors Lönelikvidationer, Militära Meritförteckningar och meritlistor samt flottans meritlistor och slutligen Regementschefernas skrivelser. Jag gissar att dödsdatumet antagligen kommer från lönelikvidationerna? Men då tycker man ju att det måste ha intygats av kyrkoherden på orten, och att man därigenom skulle kunna lokalisera dödsnotisen i den aktuella församlingens kyrkoböcker (om nu inte dödsfallet skedde i Markaryd, dvs…).


Din tanke om Margaretha Böttcher var intressant, något jag själv borde uppmärksammat eftersom jag tidigare kikat lite på dessa personer, däribland garvaren Christopher Böttcher i Malmö – löjtnantskan Maria Böttchers äldste son döps ju till Christopher. Detta namn dyker ju även upp hos Margareta Böttchers son Christopher Ahldorf och Lorentz Böttchers förmodade son Christopher Böttcher, men det stör mig att källorna inte bekräftar att de är syskon. Det enda vi vet säkert är ju som du säger att Maria Böttcher hade en bror Johan Böttcher i Karlshamn – kanske även han fick en son Christopher?


Jag har försökt få fram fler söner till Johan Cronholm än Christoffer Laurentius, för som du säger kan det ju teoretiskt ha funnits fler söner födda under 15-årsperioden – men tyvärr har jag ännu inte lyckats. Att lokalisera familjen mellan 1711 och tidigt 1730-tal hade varit till stor hjälp, men inte heller den nöten lyckas jag knäcka.


/Markus