NULL Skriv ut sidan - SV: Gunilla Eriksdotter i Södra Mossberg

Anbytarforum

Titel: SV: Gunilla Eriksdotter i Södra Mossberg
Skrivet av: Britta Olsson skrivet 2016-11-05, 11:05
Tack för infon, Evert och Jan-Erik.
Jag har fått lära mig mycket på detta forum av generösa människor som delat med sig.
Det sätt som du beskriver domböckerna på, Jan-Erik, ger så klart en lust att lära sig behärska konsten att läsa domböcker. Klart jag vill kunna hitta sambanden mellan människor på det viset.
Har försökt leta i domböcker tidigare utan framgång.
Har förstått att Ekshärad tillhör Älvdal.
Och att man gjorde en delning 1745, Ekshärad kom då att tillhöra Älvdals nedre tingslag.
Kan hitta Älvdals häradsrätt på AD. Om man klickar sig in ligger ligger bouppteckningarna överst. Och sen domböckerna för Älvdals häradsrätt med numrering Ala:1 och uppåt.
Det verkar vara rätt ställe, Al:a-böckerna?
Har förstått att det finns olika ting, har sett beteckningen sommarting till exempel.
Ska testa och se om det går att gräva fram något, om jag lyckas läsa texten över huvud taget.
Har sökt läshjälp på forumet ibland med omfattande anteckningar i dödböcker. Insåg då att mycket av det skrivna handlade om den avlidnes berömvärda levnadssätt, opersonliga anteckningar nästan som om det vore skrivet efter ett formulär. Efter det blev det mycket lättare att plocka ut det viktiga ur sådana anteckningar.
Kanske går det att bli bekant med domböckerna också, att lära sig hitta rätt och att plocka fram det väsentliga./ Britta