NULL Skriv ut sidan - Soldaten Lars Dahl i Solberga (nämnd 1703-04)

Anbytarforum

Titel: Soldaten Lars Dahl i Solberga (nämnd 1703-04)
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2016-11-04, 12:16
 Hej,
I jakten på föräldrarna till min ana Margareta Dahl i Åsmundshyttan (död år 1740 vid 65 års ålder) har jag nu – i 1703 och 1704 års mantalslängder – funnit en gift soldat vid namn Lars Dahl i Solberga.


Just i Solberga bodde en Israel Larsson Dahl (död år 1733 vid 56 års ålder) som jag noterat som trolig/möjlig bror till Margareta.


Namnet Dahl är ju inte extremt ovanligt i trakten (det fanns t ex år 1694 en gruvdräng vid namn Isaac Dahl vid Hammarby bruk i Ovansjö, och i samma socken drunknade år 1704 en borgare från Gävle vid namn Lars Larsson Dahl, 32 år gammal), men nog borde det kunna finnas ett samband?


Både Margareta och Israel (och ovan nämnde Lars i Gävle) tycks ha varit födda på 1670-talet, av åldersuppgifterna att döma.


I Solberga bodde (enligt 1670 års mantalslängd) en Lars Svensson (dock död år 1697 vid 65 års ålder), en Lars Persson och en Lars Jönsson. Senare dyker även en Lars Abelsson upp.


Skulle någon av de sistnämnda tre möjligen kunna vara identisk med soldaten Lars Dahl – och rentav vara far till Margareta och hennes (förmodade) syskon?


Har någon måhända stött på denne soldat tidigare, och vet var han tog vägen (han nämns inte i 1705 års mantalslängd, så kanske dog han i fält?) och kanske rentav var han kom ifrån?


Det vore fantastiskt spännande…


Med tacksamma och nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson