NULL Skriv ut sidan - SV: Gyllenhammar

Anbytarforum

Titel: SV: Gyllenhammar
Skrivet av: Maria Gyllenhammar skrivet 2016-10-30, 22:27
Jag ser att ni diskuterat Johan Edor Svensson Gyllenhammar. Han var min morfar, även om han var död innan jag föddes.

Jag vet att han föddes 1863 på torpet Hulkås i Öxabäcks Socken. Hans far var åbo och hette Sven Eriksson. När Johan var cirka 4 år fick pappan ett byggarbete. Man skulle bygga Snöstorps Kyrka utanför Halmstad, där Johan fick växa upp, och där blev han smedlärling. När han planerade för att starta egen smidesverkstad ansökte han att ta namnet Gyllenhammar, som han tyckte passade bra som smedmästare.

Han träffade sin första fru, Anna Andersdotter (dopnamn Anna Maria) från Vapnö Socken som han gifte sig med och fick med henne tre barn. De bosatte sig ett par år i Kungsbacka, och därefter till Göteborg. Han firma var "Gyllenhammar och söners smidesverkstad".

Han fick där in en ung flicka på kontoret, vid namn Elisabeth Nilsson (dopnamn Anna Elisabeth) från Tölö, som var jämnårig med hans egna barn. Tycke uppstod, och Johan lade in om skilsmässa med Anna för att kunna gifta sig med Elisabeth. Det tog längre tid på den tiden så Johan och Elisabeth hade redan fått fyra barn innan de kunde gifta sig, och efter giftemålet ytterligare fyra barn. En av de barnen som Johan och Elisabeth fick innan giftemålet var Folke Gyllenhammar (dopnamn John Folke Torsten). Folke fick sonen Olle (dopnamn Bengt Olof). Olle fick sonen som efterfrågades, som jag inte namnger, eftersom han fortfarande är i livet.

Genom äldre släktingar har jag fått veta att efter att Johan fått ta namnet Gyllenhammar som släktnamn försökte den adlade släkten Gyllenhammar att stoppa detta, men av någon anledning så fick Johan rätt, och detta gör att även jag har namnet Gyllenhammar.

Fråga gärna som det är mer ni önskar veta om min släkt.