NULL Skriv ut sidan - SV: Cronholm / Kronholm

Anbytarforum

Titel: SV: Cronholm / Kronholm
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2016-10-28, 09:35
Markus,

Angående din fråga ovan om syskonen Anna Gustafva Cronholm och Gustaf Cronholm. Gustaf anges ju i GMR vara född i Skåne.

Det finns en löjtnant Johan Cronholm (1685-1747) först kornett vid Överstelöjtnantens kompani (då bosatt i Örkelljunga socken), sedan löjtnant vid Bjäre kompani (då bosatt i Hovs socken) som får avsked 1723 "med underhåll" - så han har säkert behållit sin titel "löjtnant Cronholm". Under 1740-talet figurerar han i Markaryds socken.

Han figurerar också som dopvittne i Kvidinges födelsebok omkring 1740 - dock utan angiven adress. Vidare sägs han vid något tillfälle inneha Kopparsmedjan/Kopparmöllan i Östra Ljungby socken. Om jag minns rätt finns viss koppling till släkterna Klerck och Krak samt även till Landskrona.

Enligt uppgift var han gift med Maria Böttscher från Karlshamn. Varken hennes födelse eller död är närmare känd. Är det möjligt att denna Maria Böttscher gått ur tiden säg omkring 1730, för att sedan Johan Cronholm gift om sig med en Fredrika eller Charlotta som sedan Gustaf Cronholm döper efter? Jag har sett på Gustaf Cronholms dopvittnen till barnen i Fulltofta och jag tycker mig se kopplingar till Väst- och Nordvästskåne.

När Fredrika Charlotta Cronholm föds i Fulltofta 1777-01-21 är Elsa Malena Klerck(h.t. skomakare Petter Jerndal) vittne och även kronolänsman Olof Brygger i Häggenäs (gm Catharina Davidsson Lenander (vars fader nog var född i Cronholm-täta Landskrona)). Dessa är även med när Gustafva Charlotta Cronholm föds 1779-05-06 i Fulltofta.

Elsa Malena Klerck bör vara dotter till häradsskrivare Reinhold Klerck och Catharina Stare i Kvidinge.

Just i Kvidinge vigs 1737-12-13 Henrik Kraak med Anna Dorothea Cronholm som sedermera hamnar i Stenbrohult socken.

Är kopplingarna bara en slump.

Vad tror du?

/Paul