NULL Skriv ut sidan - SV: Cronholm / Kronholm

Anbytarforum

Titel: SV: Cronholm / Kronholm
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2016-10-23, 18:08
Hej Peter!


Tyvärr lyckas jag inte hitta döttrarnas födelsenotiser, men däremot en del andra ledtrådar och uppgifter som kan vara av intresse.


När Carl Cronholm gifter sig 1798 25/11 i Äspö med jungfru Anna Catharina Simling sägs han vara kvartermästare och inspektor på Hviderups sätesgård i Gårdstånga socken, och där har Carl varit inspektor åtminstone sedan hösten 1785 (mtl. 1786). Döttrarna är dock inte födda där, för redan hösten 1799 har paret flyttat därifrån (de saknas på Hviderup i 1800 års mantalslängd).


Jag lyckas inte heller lokalisera Carl som kvartermästare eller kornett (misstänker att han inte tjänstgjorde aktivt som kornett, utan endast fick denna titel vid avskedet), men han bör vara identisk med den Carl Cronholm som antogs 1782 12/8 som ryttare nr. 49 under Sallerups kompani vid Södra skånska kavalleriregementet och befordrades till korpral utan indelning vid Överstelöjtnantens kompani 1783 1/8 (GMR 1785). Denne Carl tappar jag dock spåret så, jag lyckas inte spåra honom framåt i tiden.


Anna Catharina Simling är mycket riktigt född 1764 27/4 i Malmö S:t Petri, som dotter till besökaren Hans Simling och Anna Maria Billing – se bouppteckningen efter hennes syster Jeannette Simling på Övedskloster 1818 1/6 (Färs häradsrätts arkiv, vol. FIIa:35, bouppt. nr. 22). Där omnämns som arvingar bland annat Jeanettes avlidna syster Anna Catharina Simlings tre döttrar ”som biträddes af deras Fader Cornetten Herr Carl Cronholm”.


Eva Charlotta Malmsten föddes inte 1781 i Hörby – även om det var där hennes far sedermera var postmästare – utan 1782 12/7 på gården Vismarlöv Nr. 4 i Hyby socken, där föräldrarna en kort period brukade Evas morfars gård. Eva var dotter till postmästaren i Hörby och kontrollören i Nummerlotteriet, Hans Malmsten (född ca 1730, död 1804 11/2 i Hörby) och hans första hustru Anna Dorothea Bagge (född 1758 31/7 i Gödelöv, död ca 1786 i Lyngby), och om dessa familjer har jag en del ytterligare uppgifter eftersom Hans Malmsten gifte sig andra gången med Johanna Fries, klockardotter från Hyby.


Mvh Markus