NULL Skriv ut sidan - SV: De Flon

Anbytarforum

Titel: SV: De Flon
Skrivet av: Erland de Flon skrivet 2016-10-21, 16:24
 Hej de Flon forskare!
 
[font=]Anna Catharina (Annika, Agneta) de Flon var gift 2 gånger. 1:a g 1703-01-11 med Pehr Jonsson Glanstedt i Norrköpings Ö Eneby. De fick 5 barn. 2:a g 1720-02-14 med Johan Sporrong i Norrköpings Ö Eneby blev barnlöst.[/font]
[font=]1708-02-15 Stockholm. [/font]
[font=]Vi undertecknade framlidne Gilius de Flons mågar, som gifta är nämligen jag Andreas Amnelius med Elisabeth de Flon, och jag Pehr Jonson Glanstedt med Agneta de Flon, bekännom att vi hava av (H) S:t Julien boendes uti Dublin i Irland igenom borgaren och köpmannen här i staden Jean Bedoire undfått den andelen som för oss kommer utav de fyra tusen Escus franske penningar vilka Adlercronas änka vår faster Madame Maria S:t Julien haver behagat att testamentera åt sin Salige mans bröder och systrars barn nämligen åt barnen efter vår bemälte fader Gilius de Flon, Maria de Flon och Pierre de Flon och som vår andel bestiger till en summa av Ett tusen tvåhundrade åtta och sjuttio daler (?) kmt, allt så give vi med denna skriften uti undertecknade Notarie närvaro att fullkommelig kvittens så väl för (H) S:t Julien och förde andre vår avlidne fäders Testamentes Exekutor (verkställare) som och för Herr Bedoire och alla vederbörande undbelovan att aldrig mera direkt eller indirekt fordra ett rundstycke över besagda Summa varken av dem själva eller deras barn utan be tack om dem mycket mera för det besvär som de sig velat för vår andel åtaga samt och för våra fränders och fränkors andelar vilka alla uti den 11 juni förlidet år in för Notarien Herr Gustaf Hiertzeel passerade fullmakten varav en kopia här över före skriven är finns våra namn givna, Datum i Stockholm den 15 Februari Anno 1708.[/font]
[font=]Andreas Amnelius, Pehr Jonsson Glanstedt[/font]
[font=]Källa: Mara de Saincte Julliens testamente  [/font]
[font=]1769-07-19 Norrköpings rådhus. [/font]
[font=]de Flon Anna gm Johan Sporrong, adelsman, arvföring.[/font]
[font=]År 1769 den 19: e juli sammanträde Rådstuge Rätten (?) uti framlidne Handelsmannen Johan Sporrongs nu även avlidna Änkan Fru Britas Reefs hus, att efter henne uppteckna och värdera kvarlåtenskapen, hennes till arvtagare äro utrikes vistande och på 10 å 12 års tid icke avhörd, sonen Johan Carl Sporrong, samt döttrarna jungfru Maria Christina, 24 år gammal, Ulrica Charlotta 23 år, och Anna Catharina 22 år gammal, vilka voro närvarande jämte deras av Rådstuge Rätten tillförordnade förmyndare Handelsmannen Hinric Pohl, som jämväl är Curator för den utrikes vistande sonen Johan Carl, då framgavs ett av framlidna frun efter lämnat förseglat convolut, vilket uppbröts och varuti vare inneslutit följande disposition, Nämligen;[/font]
[font=]Emedan ingenting under en människas levnad i världen är säker än döden, men däremot intet något ovissare än tiden och Emedan min i livstiden käre älsklige moder, dygdesamma hustru Anna de Flon den 9 nästliden februari genom döden avlidit och sig efterlämnat sin enda son av förra giftet, nu Borgare och Bryggaren härstädes Gillis Glanstedt, ty hava vi bägge sammanträtt och översett boet närvarande tillstånd att där efter tillbörligen göra ett behörigt skifte emellan, till vilken ända jag Johan Sporrong fört riktigt och på mitt samvete uppgivit all egendom både i löst och fast den vi sedan bägge examinerat och befunnit vart slag för sig till sådana värden och summor som här under förmäles Nämligen;[/font]
[font=]Huset och gården vid stora Stockholmsgatan No uti Nordan Kvarteret och kvadraten Barken belägen mellan Salige H Rådman Berctsmans och handelsman H Johan Eiks gårdar; 6000 D kmt.[/font]
[font=]Källa: Bou Norrköping 1769-07-19[/font]
[font=]Med vänlig hälsning[/font]
[font=]Erland[/font]