NULL Skriv ut sidan - SV: Bör man alltid säga sanningen?

Anbytarforum

Titel: SV: Bör man alltid säga sanningen?
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2016-10-20, 20:02
Så är det, att det går inte att datera ett foto alldeles för exakt utan man får skriva kring t ex 1910, eftersom modet varierade från plats och tid. De enda gångerna det går att datera mer exakt är om en fotograf var på en ort bara ett par år eller om det är en familj på ett foto med kända personer och det finns något litet barn med, som man vet födelsedatumet på. Verkar barnet vara 1-2 år, så kan man datera fotot efter det.


Dateringen i sig är ju till för att man ska veta kring vilken tid man ska söka personen på fotot.


Som svar på din fråga 2 om brudpar, så (nu pratar jag om 1900 och framåt), så syns det klart och tydligt när fotot är taget, eftersom brudklädseln följer tidens mode, även så på 1800-talet. Jag är inte så bra på kort/klädedräkten från tiden efter ca 1920.



Nu ska jag klargöra att jag håller inte på att datera kort på det här viset i Porträttfynd, utan dateringen använder jag för min egen skull, för att komma på vem, som finns på fotot. Exempel: Finns det ett foto med namnet Ingrid Berglund. Så försöker jag datera fotot. Säg att det ser ut att vara från ca 1915. Kvinnan verkar vara ca 20-22 år, alltså född kring 1895. Då letar jag i de CD-skivor jag har efter en lämplig Ingrid. Hittar jag någon som stämmer i ålder och platsen där hon blivit fotad eller efter andra uppgifter d v s att det är rimligt, så skriver jag in det, men med ett, "Uppgiften bör bekräftas".


Det kan vara ett foto, som jag bedömer vara från ca 1870, mannen ser ut att vara ca 65 år, alltså född kring 1805. Med det namn som då står på fotot kan jag veta i vilken tid jag ska leta efter personen! En erfarenhet, som jag har stor nytta av.


I andra fall så finns det många namn i ett album, så med en viss efterforskning (släktforskning), kommer jag fram till vem som har ägt albumet och med hjälp av det kan jag knyta andra namn till ägaren, bakåt i tiden och framåt. Ju äldre kort, ju roligare blir det!