NULL Skriv ut sidan - Bör man alltid säga sanningen?

Anbytarforum

Titel: Bör man alltid säga sanningen?
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2016-10-19, 10:42
Finns det tillfällen, som släktforskare, då man inte bör presentera sanningen för någon, för risken att denna ska bli sårad?


Det kan vara obekväma sanningar/uppgifter, som rubbar den uppgift man har haft tidigare.


I en grupp på Facebook, så presenterade en person ett foto av sina anor, som denne påstod visa parets bröllopsdag 1863. Utifrån deras klädedräkt, så ser jag att fotot kan inte vara från 1863, då ett helt annat klädmode rådde, än det paret har på fotot (det är kvinnans klädedräkt jag går efter.)


Hur reagerar personen, jo denne blir rasande, vilket kan vara förståeligt, eftersom jag rubbar en uppfattning, som denne har. Då det är svårt att beskriva klädedräkten, så ger jag 4 exempel på den tidens kvinnomode från Rötters Porträttfynd, att jämföra med. Vad jag förstår så brydde sig personen inte om att titta på bilderna.


Skulle jag hållit tyst om min uppfattning och låtit personen fortsätta tro att det var mormors farföräldrars bröllopsfoto? (Jag fick aldrig en fråga om,  från vilken tid jag trodde fotot var ifrån) Personen hänvisade till Släkt och Hävd nr 4, tror jag det var. Kanske det magiska svaret finns där?


Ann-Mari