NULL Skriv ut sidan - SV: Soldater o Ryttare mfl

Anbytarforum

Titel: SV: Soldater o Ryttare mfl
Skrivet av: Alvar Andersson skrivet 2016-10-16, 15:50
Hej Curt!
Efter fredssluten med Danmark 1645, 1658 och 1660 inrättades 4 regementen i Skåne. Norra och södra infanteriregementena, som värvade knektar i Skåne enl Gustaf II Adolfs indelningsverk, samt Norra och Södra Kavalleriregementena, som av säkerhetsskäl bara fick värva Svenska ryttare, främst från Småland, Öster-och Västergötland. Denna ordning gällde från 1660-talet till långt in på 1700-talet.
När Karl XI Indelningsverk infördeHej Curt!
Efter fredssluten med Danmark 1645, 1658 och 1660 inrättades 4 regementen i Skåne. Norra och södra infanteriregementena, som värvade knektar i Skåne enl Gustaf II Adolfs indelningsverk, samt Norra och Södra Kavalleriregementena, som av säkerhetsskäl bara fick värva Svenska ryttare, främst från Småland, Öster-och Västergötland. Denna ordning gällde från 1660-talet till långt in på 1700-talet.
När Karl XI Indelningsverk infördes ändrades antalet  rusthåll i Hinneryd från 41 till 19 1686, och från 19 till 2 1696.  Många ryttare fick avsked och ville inte ta värvning i  något av de 35 roteknekthåll som kom istället. De skrev avtal med skånska rusthållare och red för deras rote mot ersättning, men bodde kvar på sina gårdar och torp i Hinneryd. Det är nog bland dessa Du skall söka.
Jag har rett ut några ryttare . Har du namn på någon kan jag göra ett försök.




MVH  Alvar Anderssons ändrades antalet  rusthåll i Hinneryd från 41 till 19 1686, och från 19 till 2 1696.  Många ryttare fick avsked och ville inte ta värvning i  något av de 35 roteknekthåll som kom istället. De skrev avtal med skånska rusthållare och red för deras rote mot ersättning, men bodde kvar på sina gårdar och torp i Hinneryd. Det är nog bland dessa Du skall söka.
Jag har rett ut några ryttare . Har du namn på någon kan jag göra ett försök.


MVH  Alvar Andersson