NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-27
Skrivet av: Calle Lindström skrivet 2003-04-08, 21:27
Hejsan Jan Erik, något kan jag nog hjälpa med. Mina uppgifter är förvisso andrahands uppgifter med härrör från kyrkoböcker och mantalslängder från en forskare (avliden) som jag har stort tilltro till. Håkan Persson ursprung vet jag inget om, men han anges vara född 1754-04-27, vet ej var. Håkan är ett relativt ovanligt namn i Knäreds socken, vad jag erfarit men jag vet som sagt inte hans ursprung. Hustrun Ingier (Ingierd) anges vara född 1766-10-13 och dotter till Sven Persson i Norrlia  (Norrlida) i Knäred sn.
De flyttar, som du anger, till Rankabygget i Veinge från Knäred 1801, möjligen i ett gårdsbyte. Den förre brukaren på Rankabygget, Anders Svensson med hustru Pernilla Persdotter, flyttar samtidigt till Knäred.
Håkan Persson avlider på Rankabygget 1811-03-21 och anges vara 56 år gammal (vilket stämmer med ovan angivna födelsetid). Hustrun Ingier gifter om sig 1816-12-30 (i Veinge?) med en Jöns Hansson, som anges som brukare på Rankabygget efter detta. Ingier avlider 1842-03-07 (möjligen 08-07) i Knäred (hos sonen Per??). Om hennes andra man saknar jag uppgifter.
Av barnen till Håkan och Ingier blir Per, född 1776, båtsman (Per Håkansson Sjö) båtsman nr 135 i S Hallands båtsmanskompani. Även sonen Anders, född 1798, anges bli båtsman, vet för stunden ej var. Sonen Sven (din ff mf) anges utflyttad till Tjärby.
 
Tar tacksamt emot uppgifter om Ingier Svensdotters föräldrar, vet inte mer än ovan angivet.
Hoppas detta ger dig lite mer information, men Håkans ursprung funderar jag över.
 
Vänligen,
Calle L