NULL Skriv ut sidan - SV: Schutz (Schultz?)

Anbytarforum

Titel: SV: Schutz (Schultz?)
Skrivet av: Johanna Hjelmroth skrivet 2016-10-07, 19:23
Hej!

Med hjälp av dopvittnen vid August Ferdinands dop, t ex stolmakaren Isak Björkman kunde jag finna Anna Lovisa och sonen. Isak Björkman finns i AI:20 Jönköping Kristina s 243, på s 248 nr 35 Svenska maden finns pigan Anna Lisa Schults f 1810-02-29 Öreryd, ankom från Byarum 1831. Det som är märkligt här är att sonen August Ferdinand är skriven som oäkta son till pigan Catharina Petersdotter som står strax under Anna Lisa i hfl. I nästa hfl har man rört till det ytterligare, v g se bild från AI:24 Svenska maden nr 36 s 299 (1834-38):

I den högra marginalen står det på barnet längst ner, död i kolera....Kan inte finna honom död i koleraepidemin som var augusti-september 1834 i dödsboken. Har ej letat vidare, du kan ju kontrollera själv. Det verkar som om man har blandat ihop pigorna, vem som är mor till barnet. Föds ej heller någon August Ferdinand 1834.

1810-02-19 föds Anna Lisa, dotter till mästersven Anders Schultz och Johanna Svanström på Nissafors järnbruk i Öreryd (F), se C:2 Öreryd s 55. Se även AI:3 Öreryd s 3. Modern död 1817, maken verkar gifta om sig med Johanna Johansdotter. Om du vill ha mer info kan jag titta på smedskivan...Anders anges vara född 1781 Hult och hustrun i Öreryd 1786.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

Tack Britt-Marie!!

Kära nån då,  vad rörigt! Det verkar bli en del att bena upp.
Jag ska titta närmare på detta och återkomma efter helgen. 
Återigen stort tack!

Vänliga hälsningar
Johanna