NULL Skriv ut sidan - Släkten Gåse och kapten Per Larsson

Anbytarforum

Titel: Släkten Gåse och kapten Per Larsson
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2016-10-05, 13:42

I flera inlägg under Norrby socken (senast 2014-10-11) har jag efterlyst information om prästsläkten Gåse och kaptenen Per/Peder Larsson i Skäggebo och Norrby sn. Ingen annan har hakat på diskussionen. Men när jag nu själv funnit mer fakta vill jag komplettera mina tidigare inlägg, vilket kan vara framtida forskare till nytta.
I Uppsala stifts herdaminnen åren 1593 och framåt (Fjärdhundra kontrakt II:7) förekommer en del felaktigheter. Där beskrivs familjekretsen kring kyrkoherde Laurentius Olai Gåse (död 1647) och hans hustru Karin Andersdotter (död 1636) samt deras barn.
Bland annat påstås de ha en son "kapten Per Larsson i Skäggebo" som dog senast 1667. I herdaminnet sägs paret även ha en dotter Malin, gift med prästen Marcus Salanus som dött senast under 1650-talet och att dottern sedan levde som änka efter honom i Skäggebo. Av allt att döma var dotter Malin Larsdotter Gåse gift med kaptenen Per/Peder Larsson. Hon kallas också för kaptenskan respektive kaptensänkan och var mor till min anfader Gustaf Persson i Skäggebo.
Kaptenskan Malin förekommer ensam i såväl mantalslängder som domböcker under många år. Alltså fanns en frånvarande kapten Per/Peder, fullt upptagen i de långa krigen.
Idogt sökande i militära rullor och även boken "Upplands regementes historia" från 1958 ger bilden av den officer som gifte sig med Malin Larsdotter Gåse;
Han förekommer som soldat vid Upplands regemente 1620.
Blev sergeant och fältväbel 1623.
Blev fänrik 1626 och löjtnant 1629. Krigade denna period bl a i Preussen.
År 1630 överfördes han till Västmanlands regemente. Återvände till Upplands regemente 1631. Blev kapten 1640 och avskedades 1645. Aktiv i Pommern.
Därpå står han som "reformerad kapten" och befälhavare över det i Sverige hemmavarande fotfolket.
Han blev regementskvartermästare 1650 och fick avsked 1655.
År 1655 står regementskvartermästare Pädher Larsson skriven i regementsstaben för Upplands regemente tillsammans med överste greve Axel Leijonhuvud, överstelöjtnant Berent Taube och major Willem Nisbet.
Liksom i herdaminnet anges han avliden senast 1667. Jag tror snarare att han dog någon gång åren 1655-1660. Malin Larsdotter förekommer som kaptensänka i mantalslängderna först från 1668. Men det är många års lucka i längderna dessförinnan.
Västmanlands och Upplands regementen var sammankopplade fram till 1620-talet, även med Dalarnas. Jag har inte kunnat utröna varifrån soldaten Per Larsson kom 1620. Men ett så snabbt avancemang till sergeant, fältväbel, löjtnant etc var knappast möjlig utan viss grundläggande bildning. Var kanske en prästson även han.
Med vänlig hälsning
Paul Neptune