NULL Skriv ut sidan - SV: Östra Broby

Anbytarforum

Titel: SV: Östra Broby
Skrivet av: Krister Frank skrivet 2016-09-26, 21:54
Hej!


Jag vill bara meddela några nya rön kring de personer jag tidigare flera gånger efterlyst ovan:


Elna Olasdotter föddes 20 april 1758 i Ekehuset, Östra Broby


I 1759 års saköreslängd i Östra Broby kyrkoräkenskaper står att bagaren Olof Wanneberg och pigan Barbro Jonasdotter betalat pengar till kyrkan


I Östra Broby kommunionslängd 1757 framgår att Barbro Jonasdotter är piga hos bagaren Olof Wanneberg o dennes hustru Maria Magdalena


Olof Wannebergs hustru Maria Magdalena hette Höltzborg hon dog den 9 augusti 1772 dog hon i Nr 33 Oppmanna hennes dödsnotis ger mycket intressant information om familjen.


Olof Wanneberg var 1735- cirka 1755 bagarmästare i Sölvesborg gift 1735 med Maria Magdalena Holtsberg/-borg. De fick sex barn varav två överlevde. Olof Wanneberg var alltså en gift man vars svärmor var adlig som hade ihop det med sin 20 årig piga Barbro.Bagaren Olof Wannebergs bakgrund blir nästa nöt att knäcka, Resutatet blev min anmoder Elna Olasdotter. Här nedan Maria Magdalena Holtzbergs dödsnotis från 1772:




Maria Magdalena Holtzberg

Föd af Corporalen wid Södra Skånska Cavallerie Regementet. och Majorens Compagnie
Herr Thomas Höltzberg, och Fru Catharina Helena von Tegenschiöld i Ivötofta, Som war en
Ägta doter af Herr Generalen Von Tegenschiöld. Blef hederligen af bemelte Föräldrar
updragen. Men omsider, efter Fadrens död då hennes Moder bodde Enka i Silvitzborg.
trädde hon efter Gudz Försyn år 1735 d.10 Maii i Ägtenskap med då warande Mästaren wid
det lofl. Bakare Ämbetet i Silvitzborg, nu qwarlämnade Änklingen, aflat med honom under
38 årets sammanlefnad 6 Barn, 2 Söner och 4 Dotrar 1 Son och 1 doter lefwa. Siuklig 6 år.
Sidst Sängliggande 18 Wekor. Död nögd och wälberedd. På 53 året Gammal. Uti sin lyckas
märkliga ombyte, ifrån lysande wälgång af allehanda lekamligit behof, til yttersta fattigdom
upförde hon sig som en tolig och Gudi undergifwen Christen Ej mindre i sit Ägtenskap, än i
andra widriga öden.