NULL Skriv ut sidan - SV: Behm

Anbytarforum

Titel: SV: Behm
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2016-09-17, 09:04
     En kommentar kring den son Lars Behm född 1704 som nämns i Olov Rosenius inlägg 2010-10-26 i [det redigerade] citatet från Dalregementets personhistoria (band 2, tillägg och ändringar, sid. 6). Uppgiften att denne Lars Behm skulle ha varit son till sekundfältväbeln Lars Larsson Behm finns också i Victor Behms Stamtafla öfver släkten Behm (1913, sid.9).

Det kan dock inte alls stämma eftersom Lars Behm född 1704, boendes i Bröten i Vika socken, i själva verket hette Lars Johansson Behm. Även namnformen Jansson förekommer. Det framgår av såväl hans dotter Maria Elisabeth Behms födelsenotis från 1739 (ULA, Vika C:4 [AID v132435.b20]) där han kallades Lars Jansson Behm samt hans hustru Anna Maria Knogers bouppteckning från 1788 (ULA, Vika tingslags häradsrätt (KLHA XIII) F II a:1, [AID v151439.b301]) där han kallades Lars Johansson Behm. Han kallades genomgående i mantalslängderna för Bröten i Vika socken för Lars Johansson eller Lars Jansson. Se exempelvis hans första framträdande där 1737 (RA, Mantalslängder, Kopparbergs län 91, sid. 1553) och hans sista 1774 (RA, Mantalslängder, Kopparbergs län 125, sid. 437). Jag har inte funnit någon födelsenotis för Lars Johansson Behm, vare sig i Vika, Stora Kopparberg eller Falu Kristine. Lars Johansson Behm dog 6 februari 1790 i Vika socken (Vika F:2 fol. 50).


Min gissning är att han var son till den Johan Samuelsson (ca 1654-1736), som han efterträdde i mantalslängderna för Bröten, samt den syster till Lars Larsson, Anna Maria, som Behm (1913) nämner. Behm (1913) kallar denne Johan för Lars Larsson Behms svärson. Denna släktledning kan man också hitta på Disbyt men jag har inte kunnat belägga den ännu.