NULL Skriv ut sidan - SV: Sporon / Sporrong

Anbytarforum

Titel: SV: Sporon / Sporrong
Skrivet av: Jan Lundqvist skrivet 2016-09-16, 22:08
Hej Per-Olov och tack för ditt svar.

Jag kan inte följa länken till myheritage tyvärr, så jag kan inte se hur Oves släktträd ser ut.

Jag har hittat att Fadern till Catharina, Pierre, gick bort 17570220 eller om det står 26 i Bladåkrers dödsbok. Hans fru Ingrid Mårtensdotter Bernail flyttade in i dotterns hushåll tills hon gick bort någon gång förmodligen mellan 1778-82 (jag kan inte tyda vad de menar med årtalet och jag hittar inte hennes död i dödboken).

Nu är jag helt och hållet nybörjare med släktforskning, men jag har svårt att tro att det är "min" Pierre som är son till Johan Fransson Sporrong och Nicol Johansdotter Staf. De har en son vid namn Pierre, men det verkar inte stämma med födelsedatumen. Dessutom verkar hela den släktdelen inte ha någon boendes i Bladåkra...

Pierre verkar dock vara född runt 1693, frågan är var... och av vilka... För att läsa mer om just den här släktdelen av Sporrong, är det Vallonkontrakt 2 eller någon annan skrift jag bör beställa? Eller vet någon härinne mer kring Pierre Sporrong, masmästare i Bladåker?

Tack på förhand
Med vänlig hälsning,
Jan L