NULL Skriv ut sidan - SV: Munktorp

Anbytarforum

Titel: SV: Munktorp
Skrivet av: Jens Andersson skrivet 2016-09-09, 02:42
Jag söker information om några specifika personer.

Johanna Ersdotter f 9 Sep 1816 i Norr Wåle, d 5 Nov 1899 Öster Lundby ägor; hennes make Per Jansson f 6 Maj 1812 i Munktorp - möjligen Heljesta - och död i malaria 17/1 1864. Dom gifte sig där i Munktorp 15 Maj 1837 och då var deras första gott och väl på väg, men dog sen före två års ålder i nån bröstsjukdom. 1 Mars eller möjligen Maj föddes sonen Anders Gustaf Persson som 30 Jun 1903 hängde sig i Kiln, Kung Karl och begravdes 'i tysthet' 4 Jul. 12 Nov 1865 äktade Anders pigan Carolina Christina Grönlund f Gustafsdotter 19 Aug 1841 i Munktorp, död i barnsäng 1 Aug 1879 i Öster Säby, Torpa. Anders tog värvning 15 Okt 1864 och placerades på Öster Säby ägor i Torpa Kungsör, där han efterträdde Vicekorpral Per Wreder som Soldat 34 i Kungsöhrs Compagnie. 20 Jan samma år dog Carolinas mor Christina Jansdotter, alltså bara tre dar efter Anders' fars frånfälle där i samma grannskap. Anders blev för övrigt den siste Wreder på Östra Säby.

27 Feb 1874 föddes sonen Karl Gustaf Andersson som tredje överlevande barn i skaran. Av ena eller andra anledningen valde han att inte behålla namnet Wreder i vuxen ålder. När han var fem år gammal dog modern och först efter avskedet från militären 1889 gifte Anders om sig med statardottern Anna Sophia Moberg. Anders, Sophia och Gustaf - samt sannolikt åtminstone två av Gustafs systrar - flyttade till Kiln i Kungsör. Gustaf arbetade som dräng och fick 1901 ett utomäktenskapligt flickebarn med rikemansdottern Anna Johansson från Hägerås. 1903 fick alltså Anders nog av allt och hängde sig, Sophia levde till 1906.

-

En detalj... När jag har gjort sökningar så har det dykt upp ett antal barn som fötts under 1870-talet i Torpa samt uppåt Bergslagen. Olika mödrar men alla med fäder vid namn Anders Gustaf Persson. Det är ju inget ovanligt namn direkt, men jag kan ju tänka mig att det redan då fanns folk som drogs till uniformer.

Jag har fått för mig att Anders ska ha varit en lite elak typ och att relationen mellan honom och sonen Gustaf var spänd på nåt vis. Som sagt valde han till skillnad från sina systrar att kalla sig Andersson i stället för Wreder, men jag har ingen aning om vad det kan ha berott på.