NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 oktober, 2008
Skrivet av: Mikael Andersson skrivet 2007-02-08, 12:08
En snabb fråga. Finns det för Hishult tillgänglig Nattvardsanteckningar ? Som någon av er har tillgång till ? Jag har denna uppgift:
 
Carl Gustaf Kröger, soldat, ... sin gamla mor, hvilken nu är Enka ... Han är enligt dopsedel född i Farhults församling 1810 den 17 april, säger sig första gången blifvit admitterad till den hel: nattvarden i Hishult hos prosten Friberg och senast derstädes skall blifvit delaktig af denna heliga och dyra måltid sistl: februari månad. Bewiset derom skall hafwa bortkommit för honom och sönderrifwit af hans 2 a 3 åriga bror, som ock kan wara troligen, hwaröfwer han betygar mycken ledsnad ... Underskrivet: Nöbbelöf d.24 april 1831. C W Douz?tte, v.p. Nådårspred
 
 
Min tanke är att kanske då vid nattvarden. (Hur gammal var man då man tog nattvarden??)  För Hishult det året, och det kanske står lite mer information som jag kan ha nytta av. För det är stora problem att hitta den information jag behöver. Och detta är ett försök att få lite mer information. Så om någon kan kolla nattvarden för Hishult och se om Kryger/Kröger finns med, och i så fall vad det står hade jag varit mycket tacksam.
 
mvh
Mikael Andersson