NULL Skriv ut sidan - SV: Min Släkt

Anbytarforum

Titel: SV: Min Släkt
Skrivet av: Sven-Ove Brattström skrivet 2016-09-03, 19:18
Jag missförstod dig nog i alla fall. Trodde att du ville försöka lagra DNA koder och jämföra.

Ja, importera GEDCOM går ju bra. De importerade individerna markeras i avvikande färg för att du ska se vilka de är.
Men, ett problem är att importerade GEDCOM kommer att ha olika @siffror för samma typ av data. Det beror på hur det exporterande programmet behandlar exportdata. Det finns flera hundra @siffror. Detta beror på att ursprunget, som var mormonernas programdefinitioner, hade så många för att verkligen kunna finlira en databas.
Vi använder ett fåtal av dessa i de program vi har. Programmerarna har valt väldigt olika hur importen/experten ska placeras. Namn, födelse etc brukar bli rätt. Sedan kan det bli ömsom vin ömsom vatten. Så är det många individer du ska importera kan det bli mycket arbete. Eventuellt importeras viss data inte alls utan faller bort. Det är egentligen inte ditt programs fel, utan beror på den brist på standard som har uppstått.
Idealet skulle vara ett "mellanprogram" där det gick att välja hur viss typ av data ska importeras/exporteras.

Ett tips:

Skapa först en kopia av din databas och importera till den. Då ser du om något blir svårhanterligt. Sedan kan du importera till din vanliga databas.