NULL Skriv ut sidan - SV: Hjälp med att hitta Anna Olofsdotter och Lyck Karin Olsdotter Ersson

Anbytarforum

Titel: SV: Hjälp med att hitta Anna Olofsdotter och Lyck Karin Olsdotter Ersson
Skrivet av: Maud Mårtensson skrivet 2016-08-22, 15:40
Hej Monica!

Emigrantregistret är en andrahandskälla och kanske har den som registrerat Karin Olsdotter som utflyttad 1906 misstolkat anteckningen i husförhörslängden? Tyvärr har jag inte tillgång till CD-skivan Emibas eller databasen EmiWeb. Åtminstone i den förra brukar det anges från vilken volym och sida i husförhörslängden som uppgiften är hämtad.

Anledningen till att jag fortfarande tvivlar är två:
1. Enligt min - förvisso begränsade - erfarenhet brukar man i folketellingarna redovisa familjerna var för sig även om de räknas till samma hushåll. Då borde änkan Karin Olsen uppgiven född 1822 höra till Rosenlinds.
2. Den andra familjen vid folketellingen 1900 bestod av H A (Anders Henrik) Olsen och hans hustru Maria Kristina. År 1910 får man veta att de är födda 26/2 1868 respektive 25/8 (ska vara 29/8) 1874 i Sverige. Det stämmer in på denna till Gamle Aker 1899 inflyttade familj, https://media.digitalarkivet.no/kb20060928060567. Utflyttningsbetygsdatumen stämmer på två personer som lämnade Nyeds socken i Värmland. Mannens föräldrar heter Olof Andersson och Karin Jonsdotter och kvinnans Per Gustaf Nilsson och Lisa Matsdotter. Ingen av mödrarna hette alltså Karin Olsdotter. (Karin Jonsdotter var född 1831 och bosatt i Sverige år 1900.)

Du verkar ha Ancestry och kan kanske få fram om Elsa Montuori född 13/7 1906 och död 13/1 2001 i Maryland enligt SSDI är identisk med Elsa Rosenlind. Söker man på det senare namnet på Ancestry utan abonnemang får man en träff på det förra.