NULL Skriv ut sidan - SV: Syskonbarn / Åsyskonabarn

Anbytarforum

Titel: SV: Syskonbarn / Åsyskonabarn
Skrivet av: Anna Andersson skrivet 2016-08-16, 15:21
Väldigt intressant diskussion den här! Jag har just upptäckt den efter en google-sökning på ordet "syskonbarn". Det jag tycker alla inläggen visar på är hur olika betydelse ett och samma begrepp - "syskonbarn" - kan ha i olika delar av samma språkområde; eller närliggande sådana. Personligen använder jag begreppet syskonbarn för barn till mina syskon, och begreppet "kusiner" för barn till mina föräldrars syskon. Jag har aldrig i hela mitt liv hört någon annan definition på dessa två begrepp och jag är född under WW2 i Malmö, mina föräldrar har härstamning från Malmö-trakten, nordvästra Skåne och Vetlandatrakten. Såvitt jag vet använder mina kusiner samma definition, jag har aldrig hört dem tala om mig eller någon annan av mina kusiner som "syskonbarn". Och barnen till kusinerna är "nästkusiner". Men det intressanta och spännande med denna diskussion är ju ändå hur ord och begrepp används beroende på tidsperiod, geografi och kultur, och att det inte är så självklart vad vi menar med det ena eller andra språkliga uttrycket.