NULL Skriv ut sidan - SV: Rebbelberga

Anbytarforum

Titel: SV: Rebbelberga
Skrivet av: Anna Andersson skrivet 2016-08-14, 20:42
Hej Carin Olofsson
Nu har forskningen efter Ida Grönlunds härkomst gått vidare, jag och en ättling till henne i USA försöker hitta mer fakta. Jag gick då bl a in på Stockholms digitala stadsarkiv och hittade Ida för 2 perioder. För den första stod hon som piga i ett hushåll med två föräldrar och flera barn och ytterligare 3 pigor. Ang inflyttning så står det: Inflyttad från ort utanför Stockholm Engelholm, alltså är hon inflyttad från Engelholm som ju ligger utanför Stockholm. Ett kolon-tecken hade varit bra ;)
Sen finns det ytterligare en period 1889-1926. Då står hon som ensam person i hushållet. Där verkar det som om man glömt anteckna när hon flyttade tillbaka till Skåne. Bevisligen finns hon där 1893 när hon gifter sig. Så att hon skulle stannat i Sthlm till 1926 är ju inte möjligt, hon flyttar ju dessutom till USA 1903.

En annan intressant historia har gått i familjen i USA; att hon skulle ha varit anställd hos en rik dansk, i Sverige eller Danmark, och då haft en av sönerna med sig, som då fick växa upp med husets barn. Om denna historia är sann, var kan man leta för att se om hon bodde någon annanstans än i Ängelholm innan hon flyttade till USA?

Ang det okända faderskapet; jag fick ett foto från USA där Ida är fotograferad själv som liten flicka, fint klädd. Det känns inte som ett foto av en fattig pigas dotter, så man undrar om hon blivit upptagen i Grönlund-familjen tidigt i livet. Men sen tycker jag också det är konstigt att Anna Mårtensdotter finns som ogift piga med ett oäkta litet barn 1870, när hon enl de uppgifter du hittade ska ha gift sig 1865 med en man på en helt annan ort och dessutom då haft 2 barn. Får inte ihop detta. Men visst är det väl intressant med släktforskning? ;)

Helt vid sidan om detta så har jag med utgångspunkt från ett foto från tidigt 1900-tal av en kvinna med fem barn, taget i Nyköbing Falster, lyckats med att få reda på i stort sett allt man behöver, namn, föräldrar, ättlingar osv. Jag visste inget mer än platsen där fotot var taget. Inte på egen hand även om jag letade mycket, utan med hjälp av danska släktforskare och även en svensk. Det är helt otroligt vad hjälpsamma folk är! Nu ska jag se om jag kan få kontakt med någon nu levande släkting till denna kvinna, som var kusin till min farfar.
Hoppas vi hörs! Hälsningar från Österlen!