NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Per Starbäck skrivet 2016-08-10, 14:44
     Att Anbytarforums användare engagerar sig och ställer höga krav på forumets kvalitet är självfallet glädjande. Men allt kan inte lösas med pengar.
[...]

Det tog vår webbutvecklare Nina Mårtensson fyra månader av intensivt sökande på nätet att över huvud taget hitta den kompetens som krävdes och som stod till förfogande för uppgiften. Att Nina till slut hittade denna kompetens på Hawaii! till ett mycket facilt pris är en illustration så god som någon både till globaliseringen och till att pengar inte alltid är en nyckelfaktor. [...]

 Visst har vi pengar för ytterligare insatser. Men efter samråd med Nina Mårtensson bedömer jag att det arbete som ska göras inte skulle tjäna på en personalförstärkning. Dels kan det vara svårt att med kort varsel hitta någon med lämplig kompetens, dels kräver under alla förhållanden inskolning och upplärning av en sådan person, som kommer in helt utifrån, mycket tid och kraft - till förfång för effektiviteten i arbetet.

Tack för lite information om bakgrunden till hur förändringarna sker. Det har jag saknat! Nej, allt kan inte lösas med pengar. Ibland går det inte alls att köpa de bästa lösningarna med pengar alls, utan de fås av människor som gör det de gör av eget intresse. Forum-systemet SMF är fri programvara. Min första kommentar i denna tråd är från i maj:

Citera
Det vore utmärkt ifall de lokala anpassningarna av SMF publiceras (helst versionskontrollerat) på nätet. Det finns ju många användare varav en del antagligen kan tänkas hjälpa till ifall utvecklingen inte sker så "hemligt".

Det tror jag fortfarande hade varit (och är) det bästa, men jag formulerade det på ett sätt som i första hand riktade sig till de dåvarande utvecklarna, då jag antog att dessa läste tråden.
Senare har jag insett att diskussion här sker längre från faktiska utvecklare än vad jag trodde.