NULL Skriv ut sidan - SV: Anna Erdotter 1782(?)-1849

Anbytarforum

Titel: SV: Anna Erdotter 1782(?)-1849
Skrivet av: Roland Jargården skrivet 2016-08-10, 10:06
 Hej Lennart!
Stort tack igen för att du lagt ned arbete på Anna. Troligen går det inte att komma Annas bakgrund närmare än så här för jag ställer mig tvivlande till att Erik och Maja var hennes föräldrar av ett antal skäl. Dels står ju Anna som flickan och inte dottern i Björkvik AI:6b, sid. 81, som det borde vara. Dessutom skulle Maja bara ha varit 15 år då Anna föddes, vilket i och för sig är möjligt men inte troligt. Erik skulle i och för sig kunna vara hennes far från ett tidigare äktenskap, men det verkar inte heller troligt för han står nämligen som dräng och inte änkling då han gifte sig med Maja år 1785 (Björkvik EI:2 Bild 230). Troligen döljer sig en tragedi bakom Anna tidiga liv som gör att Erik och Maja var hennes fosterföräldrar av någon anledning som nog inte går att få klarhet i.
Ett annat skäl till att jag är tveksam är att i Stora Malm, AI:9a sid. 87, står att Erik och Maja kom från Bettna 1798 medan Anna kom från Björkvik. Det behöver ju inte betyda så mycket men det räcker för att jag ska vara tveksam.
Tyvärr är det nog så, att Anna kommer att förbli lite av ett mysterium.
Ha det…
ROJ :-\