NULL Skriv ut sidan - Demornajorum Alumnus

Anbytarforum

Titel: Demornajorum Alumnus
Skrivet av: Per Starbäck skrivet 2016-08-07, 15:37
I en avhandling från 1625 kallas min släkting Israel Laurentii Starbeckius »Demornajorum Alumnus«. Vad menar han med det? Demornajernas tidigare student?

(När jag googlar frasen hittar jag den i beskrivningar i andra avhandlingar också, t.ex. i två från 1680 med respondenterna Claudius Örnhjälm och Petrus Gerdzlovius.)

I Smolandi Upsalienses 1 (Gösta Gideon Molin, 1955) står att detta betyder att han måste ha studerat utomlands. (Det används som argument för att denna Israel är identisk med den I.L. som skrevs in vid universitetet i Rostock 1610, ty »där har ingen annan smål. I.L. påträffats«.

Jag tänker mig att det handlar om att de studerat vid ett universitet som på något sätt hör till några de Mornay, eller kanske att studenterna haft några lärare de Mornay, och att de kännetecknar detta universitet.

Hur menar Molin att det visar att de måste ha studerat utomlands, sådär i största allmänhet? Menar han att det är något honom okänt, och därför måste vara utländskt?

Jag kan inte latin. Är det fel av mig att associera till släkten de Mornay? Finns det istället något latinskt ord i frasen som jag inte förstår?