NULL Skriv ut sidan - SV: Backmark

Anbytarforum

Titel: SV: Backmark
Skrivet av: Robert Siwertz skrivet 2016-08-06, 11:39
Vi har bara hittat en bouppteckning och det är för "Johan2" när han dör vid Kattnäs. Daga häradsrätt FII:13 (1823-1825) Bild 760 / sid 74 (AID: v144847.b760.s74, NAD: SE/ULA/10168). I bouppteckningen så finns det inget angivet om honom, inga arvingar och inga skulder som ger några ledtrådar om hans tidigare liv.


Teorin om att Johan2 är nära släkt med Johan1 är väl den mest sannolika förklaringen men det som stör är att jag inte har kunnat placera honom i någon av Backmark familjerna ifrån Gävle och Västernorrland. Flera av familjerna är präster och det verkar ha varit lite si och så med hur mycket som skrevs i böckerna om de egna familjerna så det kan ju finnas något som vi missat. Johan2 kan ju också vara någon som tar namnet Backmark senare av någon anledning.

Vi har letat i de strödda anteckningarna över skillsmässoprotokollen i Härnösand utan att hitta något ännu. Hade det på riktigt kommit fram att det fanns ett månggifte borde han väl inte kunnat köpa sig fri från straffet? (om nu så var fallet)

Du har en bra poäng med intygen vid giftermålen, jag ska se om jag kan hitta något mer om varifrån intygen kom.


MVH
Robert