NULL Skriv ut sidan - SV: Sjömanshus

Anbytarforum

Titel: SV: Sjömanshus
Skrivet av: LarsOlof Lööf skrivet 2016-08-05, 17:26
Ok,
åker bort alltså. Då behöver jag inte ha så bråttom att posta detta, men gör det ändå: Idag var jag en tur till Landsarkivet här i Göteborg (tillsammans med andra göromål) och visst så var det ju när jag kollade i litteraturen:


Emil Nyberg: Gotländsk släktbok. Norrköping (1910) - har med släkten Fries och han beskriver din ana så här: "Lars Anders Fries f 1735 d i Göteborg Sjökapten" men har inget om de vidare ättlingarna att tillägga. Men fader och moder till honom är Auditör Nils Fries (d 1738) på St Olofsholm, gift med Helena Maria Westphal (1711-95), prästdotter från Martebo. /Jfr hans prästbetyg när han kommer till Göteborg! prästen Westphal som skrev det kan mycket väl vara hans morfar/.
Nils Fries (d 1738) är i sin tur son till Anders Fries (f omkr 1660 d 1728). Kalkbruksidkare på St Olofsholm och gift med Engel Ihre (1661-1733) (se vidare under släkten Ihre).
Anders Fries (d 1728) är i sin tur son till Brukspatron Mårten Martinus Frisius (eller Fries) (d 1695) i Othem. Han är begravd under egen sten inne i kyrkan. Gift med Margaretha Schröder (d 1695).
Mårten Martinius Fries (d 1695) är sedan son till Andreas Fries landsdomare (d 1670), säkert bosatt på Gotland 1654.


I sin andra bok Emil Nyberg: Gotländsk släktbok. Ekenäs (1938) ändrar han lite i texten till det äldsta släktledet och säger sig inte kunna identifiera Andreas Fries. Han kallar här släkten Fries från Danmark och det finns ganska långa texter om deras egendomsinnehav och "allmänna berömdhet" i den gotländska miljön - eller hur jag skall formulera det.


Många hälsningar LarsO