NULL Skriv ut sidan - SV: Le Compte / Kunt / Kundt

Anbytarforum

Titel: SV: Le Compte / Kunt / Kundt
Skrivet av: Elisabeth Ek skrivet 2016-08-03, 11:19
Jag har tidigare i min forskning etablerat Eskil Persson 1720-1803 som min fffmfmf, och ser att andra personer har lagt ut ett släktträd helt tillbaka till Pierre Le Compte (1637-1686) i Knista (T) där han då skulle vara Eskils farfarsfar. (Ligger flera exempel på Ancestry) Många kallar min ana för Eskil Pettersson Kundt utan att jag kunnat finna några belägg för att detta var ett namn han använde själv eller hans samtid, inget i kyrkoböcker, och inte i hans bouppteckning från Sundbo Häradsrätt.

Om det är någon här som har forskat på denna släkt och inte bara kopierat andras uppgifter skulle jag vara väldigt intresserad av att förstå hur denna forskning skett när t.ex. kyrkoböckerna i Knista börjar först 1725 med den äldsta boken? Det vore givetvis väldigt spännande att kunna presentera en släktlinje tillbaka till Frankrike, men som den försiktiga person jag är vågar jag inte riktigt lita på detta utan att veta själv vilka källorna är eller kan vara?  :)

Jag vet givetvis att det finns många andra källor släktforskare kan använda, mantal, bouppteckningar, lokalhistoriska berättelser osv, och undrar vilka som kan ha använts här? Alla tips och synpunkter är väldigt välkomna. Jag försöker vara så källkritisk jag bara kan i min forskning och verkligen förstå hur detta hänger samman. Min egen forskning har bara undantagsvis gått tillbaka till 1700-talets början på andra anor då jag tycker möjligheterna att hamna fel är så stora när böckerna är så kortfattade och ibland med stora luckor.