NULL Skriv ut sidan - SV: Svanberg / Swanberg

Anbytarforum

Titel: SV: Svanberg / Swanberg
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2016-08-01, 14:40
Tillfällighetsfynd ur Lunds Weckoblad Nytt och Gammalt N:o 41, 1816 9/10:


»Natten emellan den 17 och 18 sistl. Julii, träffad Trägårdsmästaren Peter Swanberg wid Östaröd den rysliga händelsen, att under det han sjelf war borta på arbete och hans hustru bortrest att hälsa på sine slägtingar i Markie; Tjufwar inbröto sig i det hus, i hwilket de bodde, och först bortstulo det redbaraste, och sedan tände eld på huset, hwarigenom all Peter Swanbergs och deß hustrus öfriga lösegendom blifwit ett rof för lågorna. Tjufwarne hafwa blifwit efterspanade, men förgäfwes. Emellertid hafwa nämde personer, genom denna olyckshändelse, blifwit satta i högst bedröfliga omständigheter, så att de icke utan orsak äro nödsakade utbedja sig ömsinte Medmenniskors wälgörande biträde. Deras blygsamhet förbjudet dem att öka den wandrande Tiggarehopen, hwarföre de anmodat mig gifwa deras swåra iråkade belägenhet i denna Tidning tillkänna, hwilket jag så mycket hällre åtager mig, som deras nöd är stor och de för öfrigt äro kände för en alltid ådagalagd rättskaffens wandel. Ädle Wälgörare! Desse personer hafwa förlorat den lilla förmögenhet, hwilken de under en flerårig möda sig förwärfwat. De hafwa nu intet utan kläderne på rkoppen, och hwad som än mera öker deras behof är att de tillika hafwa 3:ne oförsörjda Barn. De anropa derföre eder om  hjelp. Math. 5: 42 Hwad som gunstbenägit den wördade Allmänheten behagar dessa personer genom mig tilldela, skall redligen blifwa Trägårdsmästaren Swanberg tillställdt, och skall jag äfwen härföre i denna Tidning framdeles göra redowisning. Cimbritshamn och S:t Olof den 23 Sept. 1816.
Carl Anton Wassberg, Comminister.»