NULL Skriv ut sidan - SV: Öhrbom

Anbytarforum

Titel: SV: Öhrbom
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2016-07-24, 21:48
Nämen... hade jag inte skrivit mer här? Hög tid att återkomma hit alltså. Ber om ursäkt!

Nils Magnus Stork som sedan tar namnet Örbom är dotterdotterson till dragonen Gustaf Adolf Örbom (1779-1835) i Brunflo och sist i Lockne, som först föregives vara far till en Anna tillsammans med en Mereta Persdotter, och i andra giftet sedan har Sophia Gustafsdotter (1810-1879) och Anders Gustaf Örbom (1815-1892). Sophia hade i sitt gifte med en Magnus Johansson bland fem barn dottern Märta Greta Magnusdotter, 1840-1907, g 1:o m Jens Nilsson, f 1838, 2:o m Paulus Olofsson, 1842-1921. I första giftet hade hon denne Nils Magnus.

I Näs hfl AI:9 1890-1895, sid 162, är antecknat att Nils Magnus byter namn från Stork till Örbom, och sedan flyttar utan hustru och dotter till USA 1892 29/1. Han kommer tydligen aldrig tillbaka, hustrun dör 1945 fortfarande bosatt i Näs, och antecknad gift 13/4 1887.

Deras dotter Ida Sofia skrevs Örbom, förblev ogift och fick tre barn utom äktenskap, där de två sönerna har fört namnet Örbom vidare.

Jag har för egen del sammanställt alla Örbom/Öhrbom i Sveriges befolkning 1880, 1890, 1900, 1970, 1980 och 1990 (däremot faktiskt inte 1910, 1950, 1960 eller dödboken än). Alla har sedan "forskats ihop" med den familj de har framåt och bakåt i tiden.

Jämtlandssläkten Örbom är därvid särklassigt störst. Här är en länk till en grafisk uppställning av min släktutredning i form av familjetabeller: www.pemer.net/org/orbomtavla.png

Övriga specifika släkter som lever än är två (eller tre?):

Dels den finländska (eller de två finländska?). Jag har inte gett mig på mer än sökning via Hiskis register, och då hör de olika finländska Örbom som kommit till Stockholm till två huvudgrenar som jag inte har fått ihop till något gemensamt ursprung.

Och dessutom släkten som utgår från torparen, fd husaren, Carl Johan Örbom, född 1857 i Fellingsbro, död 1935 i Kungs-Barkarö.

Numera utdöda i vart fall på manslinjen och namnmässigt är den östgötasläkt som utgår från skomakare Carl Ericsson (Örbom), 1785-1843, i Vreta Kloster, som hittas i Flistads födelsebok som son till "afskedade ryttare Eric Örbom". Carl fick en son Anders Johan, 1828-1892, som från 1859 skrivs Örbom. Gift och hade en styvson, hustruns oäkta, som förde namnet vidare och hade tre ogifta döttrar och en son, som hade en son, som har en dotter född på 40-talet som är gift Cederholm, och därmed verkar släkten ha utgått namnmässigt. Men inget är förstås hugget i sten, någon ättling kan ju återta namnet Örbom, och den skulle väl i klassisk mening kallas utdöd på svärds- men inte på spinnsidan, eftersom det ännu lever en kvinnlig släktmedlem som är född Örbom.

Två små Örebro-släkter fanns det också ett tag från

1) Karl Vilhelm Örbom, född 1857 i Örebro, folkskollärare, sist i Lindesberg, död där 1916. Gift men banrlös, men hade som fosterdotter Vera Eleonora, som var gift Pettersson och sedan Cavanna, och i förekommande fall står som "född Örbom".

2) Gustaf Richard Andersson Örbom, född 1856 i Lunda (Sthlms län), kallade sig från 1879 15/2 Örbom, eldare, Örebro station, död där 1883 29/1, ogift.

Det fanns några Örbom till i Sveriges befolkning 1880-1890-1900, som dock genomgående verkar ha varit de enda döttrarna kvar i livet till en eller annan soldat som av allt att döma enbart haft namnet som soldatnamn. Och i ett fall verkade namnet faktiskt ha förvanskats till Örbom från Ösbom på vägen, en far som varit soldat i Ösby i Faringe socken (om jag minns rätt socken nu).

Fast på familysearch.org hittar man några ytterligare Örbom från tidigt 1800-tal och en bit bakåt i tid, som inte verkar kunna passas in i någon av ovan uppräknade släkter. Där har jag inte grävt mer än, men det är ju i varje fall släkter som sedan är utdöda, i vart fall till namnet, före slutet av 1800-talet. Men det får jag väl också ta tag i...

Den släkt som mystiskt uppstår just i Övergran där gifta men barnlösa justitierådet Carl Johan Örbom av jämtlandssläkten bodde och dog har jag dristat mig att lyfta in i jämtlandssläktens familjetabeller. Det är något mycket mystiskt med den namnantagande Johan Öhrbom av denna yngre släkt, han står i Övergrans födelsebok som son i en familj i Brunsta i Övergran då han föds 1805, men dyker sedan aldrig upp i familjen förrän 1828, då han kommer inflyttad från Stockholm och redan kallas Öhrbom. Någon har alltså sett till att han har tagits om hand på annan ort, och först som 23-åring kommer hem, från Stockholm, och bär samma släktnamn som en bemärkt ämbetsman bosatt i samma hemsocken. Något slags påtaglig koppling till justitierådet på Segersta finns det väl då rimligen, och till att denne faktiskt skulle ha varit pojkens verklige far verkar väl inte steget särskilt långt. Jag vet inte, men nu dör denna gren ändå ut två generationer senare.

En kvist hör uppenbarligen till jämtlandssläkten, men går inte att identifiera helt säkert exakt var den hör in. Anders Gustaf Öhrbom föds 1891 i Revsund utom äktenskap av Julia Andersdotter. Inget är någonsin antecknat om någon far, men redan i husförhörslängden 1896-1906 får han efternamn Öhrbom tillskrivet. Uppenbarligen kommer namnet från den biologiske fadern, som alltså är någon jämtländsk Örbom. Och det finns förstås inte så alldeles oerhörda mängder av dem att välja på. När jag gick igenom dem systematiskt så stack stationskarl Nils Gustaf Örbom, 1864-1930, ut. Han var uppvuxen och fanns kring 1891 ännu i Sundsjö, som ju är en av Revsunds närmaste grannsocknar, han var ca ett år äldre än Julia Andersdotter och skulle komma att flytta till Långsele och gifta sig 1893, så han var ännu ogift när Anders Gustaf avlades. Med alla brasklappar om att inget är bevisat är det där jag helt enkelt ympar in Anders Gustaf i mina uppställningar, så att han slipper bli en oinpassad bilaga allra sist. Dessutom innebär det att den förmodade faderns gren slipper sluta med dennes egen famlijetabell. Ingen av hans äktenskapligt födda söner förde släkten vidare (och ingen ättling på spinnsidan har upptagit namnet Örbom, än så länge).

Björn Rosendal är min fars kusin, så det är ganska nära släkt, ja. Carl Marcellus, 1894-1983, var hans far. Undrar om detta är samma artikel som ett arbete jag sett där han skrev om "det gamla familjebudskapet", nämligen "Hellre ingens herre än någons slav", och där han hade sammanställt aktivt kreativa och entreprenörer i släkten.

Sådant har han även varit och nosat på i en annan del av våra gemensamma anor på vägen ner till vår Örbomssida. Min farfars mor Driwa Krook, 1868-1942, som alltså var Björns mormor, härstammade från Catharina Elisabet Örbom, gm Jonas Backman, via följande mellanled:

Anders Valter Krook, 1842-1919, gm Carolina Charlotta Hallin, 1844-1912
Gustaf Fredrik Krook, 1813-1859, gm Catharina Maria Thunberg, 1820-1898
Carl Gustaf Krook, 1784-1844, gm Charlotta Backman, 1793-1873

Catharina Maria Thunberg var dotter till sjökaptenen Anders Thunberg och syster till Anna Brita Rahm, f Thunberg, som kom att uppföra det än idag kända Rahmska huset, och som bl a var farmor till Sigrid Hjertén (som alltså var syssling med min ffm Driwa).

På Thunbergsidan fanns sedan ett inte alltför avlägset släktskap med alla de tre första bemärkta bröderna Ångström. Deras morfar var Jonas Thunberg, född 1761, och Catharina Maria Thunbergs farfar var Anders Thunberg, född 1765. De förmodas vara bröder, även om det inte längre kan styrkas i och med alla kyrkoarkivalier som förkommit i Sundsvallsbranden

Ah, mea culpa, jag såg efternamnet Gabrielsson på fel systers man. Antar att deras barn snarare hette Andersson.

Frågan är hur mycket dubbelarbete jag gjort som du redan genomfört. Men ser fram emot att höras av vidare!

Jag tror att jag bör ha hittat det mesta nu om i varje fall "vår" Örbom-släkt. :)