NULL Skriv ut sidan - SV: Larsson Nils Erik f 1832 i Knista, utv 1868

Anbytarforum

Titel: SV: Larsson Nils Erik f 1832 i Knista, utv 1868
Skrivet av: Kristina Rylander skrivet 2016-07-21, 18:02
Maud,


Jag tror att jag kan ha hittat något...du bör kontrollera själv dock (så att jag inte är ute och cyklar med "din" Nils Erik här :-))


Tar det från början. Hittade inget exakt i varken emigrantkällor eller death records varken hos ancestry eller familysearch. Gjorde då en vidare sökning och hittade av en slump det här:
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FP87-B9Y


En Nels Erik Larson född i Stockholm nämns som far till John Frederick Larson född 11/11 1868 i Chicago, Illinois, död 1936 Tampa, Florida. Moderns namn var Mathilda Huston (troligtvis en felskrivning (?) på hennes efternamn men kommer till det).


Det finns en familj i Chicago i 1880 census som skulle kunna passa in:
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MXNB-LB2


Det enda kruxet med detta är att äldsta sonen Carl E Larson ska vara född i Sverige ca 1867. Jag har hittat några birth/death records för de andra barnen i Chicago och där står moderns namn som Mathilda Granstedt.


Det föds en Carl Erik den 13/3 1867 i Hedvig Eleonora enligt Hedvig Eleonora CI:25 (1867-1869) sid 12. Föräldrar är Maskinisten Nils Erik Larsson och Mathilda Granstedt. Modern 24 år och adressen är Kaptensgatan no 15.


Nu skriver du att "din" Nils Erik Larsson är ogift, men hans adress i utflyttningsboken som du refererar till är också Kaptensg. no 15. Min tanke var då att hur stor chans är det att det finns två Nils Erik Larsson som emigrerar från Stockholm (samma adress) ca 1868 född 1832...? Så jag bläddrade fram en sida för att se om jag möjligtvis kunde hitta Mathilda och Carl Erik. Då hittade jag Nils Erik Larsson ännu en gång (nr 57) med hänvisning till nr 31, men nu med både hans hustru född 25/1 1843 och barn född 13/3 1867. De skrivs ut ur Hedvig Eleonora den 29/9 1868.


Jag har inte hittat någon vigsel mellan Nils Erik Larsson och Mathilda Granstedt (det kan kanske du hitta bättre). Har inte heller hittat dem i hfl eller Mathildas födelse (är inget vidare på kvarteren på Östermalm :-)).


Vad tror du om detta? Det finns mycket att gräva i vad gäller familjen i Chicago. Men jag skulle vilja ha dina synpunkter innan dess...