NULL Skriv ut sidan - SV: Korler

Anbytarforum

Titel: SV: Korler
Skrivet av: Stefan Åhman skrivet 2016-07-18, 09:38
Hej

Tackar för detta - i nattens iver, så hittade jag klockarens barn, men hann förstås inte så långt ...

Ett par snabba kommentarer:

T v anser jag Christina Danielsdotter som dotter i det tidigare äktenskapet. Dit kan man väl även räkna sonen Erik som avled 1711-01-14?

Jag lade också märke till ryttaren med samma namn - en möjlighet.

Betr flaggstyrmannen Johan Korler, så är han son till trädgårdsmästaren Daniel Korler. Finns inte med i Stora Herrestads fb, men är upptagen i bou efter fadern. Jag härstammar från honom och Ulrica Dorothea Wallenstierna, via sonen Eric, sonsonen Johan och dennes dotter Anna, som var min mormors mor.

Flaggstyrmannen sökte 1808 i England patent på "a machine winding up itself" , dvs ett perpetuum mobile. Ansökan lär ha besvarats med begäran om en arbetande modell, vilken, så vitt bekant, ej kom till utförande. Ritning och beskrivning finns dock kvar.

Hedvig Korler förefaller vara dotter till Gabriel. Och så dyker det upp två kvinnor Korler, som kanske kan knytas till klockaren?

Maria Korler (f ca 1691, d 1755-12-13 i Johannes (AB)) gift med Erik Buhre, samt Anna Margareta Korler (f ca 1708, d 1736-11-21 i Sånga (AB). Den senare var gift med trädgårdsmstaren Jean Christopher Jenzen (f ca 1703, d 1743-01-08 i Sånga (AB)).  Om giftet 1730 står f ö anmärkt "D 24 Sept wigdes uti Hans kongl. Majts närvaro wijd Swartsiö Trädgårdsmästaren wijd Örby Mons: Jean Christopher Jenzen och Jungfru Anna Margaretha Korler". Således ännu en trädgårdsmästare...


Uppgiften ang Wassmuth blir alltmer förbryllande. Hoppas att jag inte läst fel i det gamla herdaminnet - får ta en tur till biblioteket. Ska ändå försöka se ifall det finns något att tillägga ang hustru Fabricia - en utmaning i sig.