NULL Skriv ut sidan - SV: Skagershult

Anbytarforum

Titel: SV: Skagershult
Skrivet av: Anki Hagberg skrivet 2016-07-16, 13:42
Ulf,

tusen tack för ditt svar som innehöll en ny uppgift - deras medverkan på smedsskivan  ;D Rena julafton här, nu!
Vilka är barnen som är uppräknade där? Ang. modern Ingrid, står det något mer om henne, t ex födelseår, föräldrar?

Beträffande Andersson, det verkar stämma trots allt. Men lite konstigt är det, för jag såg nånstans i hfl att Eric Siöberg och Ingrid Svennsdotter ska ha haft en son Anders (Ersson Sjöberg). Finns det namnet med bland barnen? Varför hette han Ersson och inte Andersson som Petter?? Snurrigt!

En annan sak: Kollade igenom gamla mejl dig och mig emellan. I ett skrev du att Petter var omnämnd så tidigt som 1756 i mantalslängderna för Lervik. På svar.ra.se är det årtalet inte med, det är en lucka för åren 1750-1767. År 1768 står däremot Petter skriven på Lerviken. Jag frågar eftersom Daniel Harbe skriver att Sjöberg inte kom till Lerviken förrän i mitten av 1760-talet, årtalet 1767 är nämnt.

F ö dog Eric Siöberg 1738, på samma dag som hans lilla nyfödda dotter Maria. De två begravdes i samma grav och kista  :'(