NULL Skriv ut sidan - SV: Örneström

Anbytarforum

Titel: SV: Örneström
Skrivet av: Ulf H Larsson skrivet 2016-07-13, 09:42
När det gäller stavningen av namnet så har vi här att göra med läs och skrivkunniga personer och jag är förvånad att dom inte framhäver sitt adelskap tydligare genom att använda sitt adliga namn men man kan tänka sig att de tyckte att Örneström/Örnström var bara stavningsvarianter.

Olof Örnström måste ha varit en duglig militär då han trots sitt icke adliga ursprung blev befordrad till kompanichef och kapten. Adeln såg inte gärna att oadliga personer innehade högre officersgrader och ett adelskap var oftast kopplad till en kaptensgrad.  Karl XI premierade kompetens över härstamning och jag har 2 bondelöjtnanter bland mina anor. Men längre kom normalt inte söner till bönder. Härstamning hade stor betydelse vid denna tid och framhävdes ofta i porträttmålningar och dylikt. En äktfödd dotter till den högadliga Friherren och Generalen Reinhold Rehbinder hade en mycket högre social status än den nyadlade Olof Örnström, det är det huvudsakliga skälet att jag anser att en u.ä. dotter född innan giftermålet 1671 med Catharina Maria Fitinghoff kan vare en möjlighet, men till skillnad från Hans Stuarts son, så måste hon varit erkänd av fadern för att få använda hans efternamn. Att gifta bort en u.ä. dotter med en underlydande var ju vanligt ta t.ex Johann III dotter Sofia som han gifte bort med Pontus De La Gardie.

En bouppteckning efter Reihold Rehbinder eller hustrun  är en god ide, om deras mor var en äktfödd dotter så var ju hon arvsberättigad och då hon var avliden så skulle ju systrarna Örnström träda in i hennes ställe!

Avvaktar med att föra in Catharina Maria Fitinghoff i mitt släktträd tills jag ser mer påtagliga bevis!