NULL Skriv ut sidan - SV: Bergstedt

Anbytarforum

Titel: SV: Bergstedt
Skrivet av: Johan Björkestrand skrivet 2016-07-11, 16:45

Hej!


Jag har sedan länge försökt få klarhet i vilka som är föräldrar till den Maria Klasdotter (ca 1736-1825), som var gift med kusken och sedermera inspektorn på Näs i Gränna, Anders Bergstedt (ca 1733-1817), och som var föräldrar till Hedvig Bergstedt (1775-1847). Hon i sin tur var gift med Israel Berggren från Asby (1763-1845). 
 
Vid mina eftersökningar har jag kunnat konstatera att Anders Bergstedt tjänstgjorde som kusk hos landshövdingen i Jönköpings län, Fredrik Ulrik Hamilton, och att de följde med honom, dels när han bodde på en av sina herrgårdar utanför Linköping, Stavsäter i Vist, och också på landshövdingeresidenset Ryhov i Ljungarum utanför Jönköping, samt slutligen på Östanå i Gränna.


Jag har hittills kommit fram till att det finns en del som talar för att Maria Klasdotter är dotter till Klas Larsson (f. 1704 i Bettna d. där 1753)  och hans fru Katarina (Karin) Persdotter (f. 1711 i Skjöldinge d. 1786 i  Husby-Oppunda).


Maria Klasdotter, som är dotter till Klas Larsson, tjänstgör som kökspiga i sin ungdom hos landshövdingens moder, Helena Wrangel, på Hedenlunda slott i Vadsbro (D). Maria gifter sig den 25 september 1758 med stalldrängen (?) vid Henlunda, Anders Persson f. 1734. Dottern Caisa Maria föds i Weckla Övergården i Vadsbro den 14 december 1758 (döpt den 17/12), fader Anders Persson och modern Maria Claesdotter. Bland vittnena finns drängen Eric Claesson i Walla (som skulle kunna vara morbroder) och hustrun Brita Pärsdotter från Bergs soldatt, Lerbo socken (skulle kunna vara faster till barnet, dvs. syster till fadern Anders Persson).


Vidare finns det en Anders Persson f. 1734 verksam som stald på Henlunda i Vadsbro, han kommer 1757 från Sköldinge för att 1758 flytta till Småland. Det finns även en stalldräng Anders Persson f. 1734 på Hagtorpet, som kommer från Sköldinge 1756.


Som framgår ovan ska Anders Person ha flyttat till Småland 1758. I husförhörslängden (hfl) för Gränna (s. 407;1761-63?) finns på Östanå noterat kusken Anders Bengtsson (f. 1734) med hustru Maria Clasdotter (26) och dottern Caijsa Maja (4). Här omnämns Anders med patronymikonet Bengtsson, men det kan vara en felskrivning eftersom han senare omnämns med efternamnet Bergstedt, som sålunda kan ha förväxlats med Bengtsson. Här finns också dottern Caijsa Maja angiven, vilket överensstämmer med uppgifterna om Anders Perssons och Maria Klasdotters dotter från Vadsbro. Namnet Cajsa Maja kan också ha valts av föräldrarna eftersom mormor hette Katarina och farmor och mamman själv Maria.


Vidare skulle Anders Persson kunna vara son till den soldat Per Bergstedt i Lerbo som dör 1741 (han finns antecknad på sid 18 och 41 i hfl 1740-1752 för Lerbo och anges kommenderad till Finland). Per Bergstedt var gift med Maria Andersdotter. De får bl.a. en son Anders f. 1734 4/1 (döpt 6/1) i Berg, Lerbo. Per Bergstedt dör på Fredrikshamns fästning i fängelse, slagen vid Willmanstrand. 1743 anges soldatposten på soldattorpet i Lerbo som vacant, Maria Andersdotter bor kvar med sonen Pär och dottern Stina, även 1745 bor Bergstedts änka där med nämnda barn, dock ej 1749. Änkan dör ev. i Lerbo på fattighuset den 6 april 1781 eller på Berga 1777 den 2 april.


När Per Bergstedts och Maria Andersdotters dotter Brita Persdotter föder sin första son Erik i Blomsterhult, Lerbo, 1756 8/7, finns drängen Anders Persson från Årsta? i Sköldinge omnämnd som vittne.


Jag har inte lyckats hittat några bouppteckningar efter varken Per Bergstedt, hans maka, Katarina Persdotter eller Klas Larsson, vilka skulle kunna bekräfta alt. dementera släktskapen. Är det någon annan som hittat något stöd för det jag försöker få visat.


Med vänlig hälsning,


Johan