NULL Skriv ut sidan - SV: Roth / Rooth

Anbytarforum

Titel: SV: Roth / Rooth
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2016-07-05, 19:30
Hej Johan,
Intressant domboksfynd!
Det är länge sedan jag sysslade med familjen Rooth i Vireda. Jag hoppas få tid i framtiden att ta tag i detta. När jag såg titeln assessor tänkte jag direkt på Göta Hovrätt; Den jag tänkte på var dock inte en Rooth utan en Korp, nämligen civilnotarien i Göta hovrätt Anders Olofsson Korp, död 1676-10-16 i Jönköping. En kandidat till Din efterfrågade kan vara den Andreas Jonae Root, Wiridadensis - som 1690 skrivs in i Braheskolan på Visingsö. När jag snabbt kollar mina anteckningar har jag tidigare identifierat denne som Anders Jonasson Rooth, död 1743-04-26 i Älmeberg, rusthållare, vilken enligt mina anteckningar tidigare skall ha bott i Eksjö. När jag nu återigen ser detta blir det tydligt att jag - i  mina anteckningar - angivit att jag måste sortera bland generationerna och syskonkullarna. Din domboksuppgift är därför viktig; Den tycks binda ihop några av Rootharna som syskon. När det gäller ryttaren Johan Korp har jag fortfarande inte efter alla år sett några säkra belägg för vilken släkt han kommer från.
(Om Du är intresserad av prästsläkten Korp i Vireda, rekommenderar jag Dig att läsa min uppsats i Svensk Genealogisk Tidskrift 2013:1-2.)

Vänligen,
Olle