NULL Skriv ut sidan - Löjtnant Nils Eriksson – okänt regemente

Anbytarforum

Titel: Löjtnant Nils Eriksson – okänt regemente
Skrivet av: Måns Höög skrivet 2016-06-30, 20:38
Hej!

Jag har kommit till en ana, Nils Eriksson i Våle, som är mantalsskriven i Våle från 1664 till mitten av 1690-talet. Han var militär och nämns som fänrik 1664, och som löjtnant 1677 och framåt. Problemet är att jag inte har blivit klok på inom vilket regemente eller kompani Nils var verksam inom. Jag finner honom inte hos något kompani i generalmönsterrullan för Närke-Värmlands regemente 1689. Dock är han antecknad som löjtnant i förteckningen av "bönderna" inom hemmanet Våle i den generalmönsterrullan, även om jag inte hittar honom som officer för ett specifikt regemente.

Jag undrar därför om någon har information om inom vilket regemente och kompani som löjtnant Nils Eriksson var verksam inom, eller hur jag kan gå tillväga för att ta reda på detta. Var det möjligt att en löjtnant bosatt i Ekshärad inte var verksam inom Älvdals kompani? Nils hade bland annat sönerna Erik Nilsson och Gabriel (f. 1668 i Ekshärad). 14 feb 1699 begravdes löjtnantskan Britta Bengtsdotter i Våle, vilket borde vara hustrun. Nils nämndes sist i 1693 års mantal i Våle. Jag bifogar tre bilder, de två första från mantalslängder och den sista från förteckningen över Våles invånare i 1689 år generalmönsterrulla.

Tack på förhand!
Mvh Måns

(PS: Vad är betydelsen för Ref.[?] som står innan "fendrick" i en av de bifogade bilderna?)