NULL Skriv ut sidan - SV: Följer spåren från Böda

Anbytarforum

Titel: SV: Följer spåren från Böda
Skrivet av: Lise-Lotte Sannerdal skrivet 2016-06-20, 23:25


Per och syskon i Jakobstorp


Jag har aldrig hävdat att Jon Jonsson var ägare till Jakobstorp bara angett att det är han som står noterad i Jordeböcker och mantalsböcker med hustru för Jakobstrop mellan 1715 och 1734. Johan Larson som du uppger sålde Jakobstorp 1721 måste ha stannat kvar eftersom det finns en Johan Larson i Jakobstrop i kyrkböckerna som begravs 1727 den 28 maj.


Har hittat nedan i dpb där barnen och Jon och hans hustru är dopvittnen:


1716 den 2 dec i Saxtorp är Jons hustru i Jakobstorp dopvittne.
1731 den 9 maj i Bergtorp döps Nils Olofsson.  Hustru Gunila i Jakobstorp och dess dotter Kerstin dopvittnen.
1731 den 24 Juli i Skinhult döps Per Persson.  Kerstin från Jakobstorp dopvittne.
1731 den 12 sep i Nytorpet döps Lisken Nilsdotter. pigan Kerstin från Jakobstorp dopvittne.
1731 den 26 sep i Björkryd döps Per Nilsson. Jon i Jakobstorp samt Ingrid i Jakobstorp dopvittnen.
1731 den 28 nov i Soldattorpet döps Nils Nilsson.  Kerstin i Jakobstorp dopvittne.
1731 den 5 dec i ? döps Carl Persson.  Ingrid i Jakobstorp dopvittne.
1731 den 19 dec i Svarvaretorpet döps Kerstin Olofsdotter.  Ingrid uti Jakobstorp dopvittne.
1732 den 2 Jan i Nybygget döps Kerstin Svensdotter.  Kerstin i Jakobstorp dopvittne.


Jag är inte tillräckligt insatt i Kristdala för att dra några slutsatser av var Ingrid och Kerstin har varit vittnen. Men det som jag finner intressant är dopet i Bergtorp den 9 maj där hustru Gunilla med dess dotter Kerstin finns noterad, Ett namn! Även dopet den 26 sep i Björkryd är intressant eftersom det knyter ihop Jon med dottern Ingrid. 


I första mantalsboken efter att Jon Jonsson försvinner 1735 står en Nils Jonsson utan hustru men med en moder Gunil noterad i Jakobstorp. Som jag tidigare sagt hittar jag inte Nils, Kerstin och Ingrid i dopböckerna. Dessvärre har de heller inga ovanliga namn. Men utifrån noteringarna för dopvittnen samt mantalslängd är det rätt troligt att Jon Jonsson var gift med Gunilla samt att de hade, förutom barnen som finns i dopboken, dessa tre ovan nämnda barn. Förutom Ingrid hittar jag ingen vigsel för Nils eller Kerstin, inte heller för Jon och Gunilla.


Jag hittar inte Jon i dödsboken.  Gunilla är inget vanligt namn och en som jag hittat är Gunilla Sunesdotter begravd 1771 27 okt från Lilla Bråbo 90 år gammal. Vet inte om hon är modern men hon passar ju bra med dina funderingar över att Karin Jonsdotter var gift med Sven Nilsson i Lilla Bråbo. Karin står vid vigseln 1742 med Sven Nilsson som från Bråhult. Jag har ju en teori om att Nils Jonsson tar sina syskon och flyttar till Bråhult någon gång mellan 1741 och 1745, så det passar också in. Sen är ju Sven dopvittne till Pers första barn Stina född i Bråhult 1757. Jag hittar en Sven Nilsson som dör 1774 i Lilla Bråbo 69 år gammal men jag hittar inte någon död Karin Jonsdotter som passar, vet du när/var hon dog? Du kanske också har någon info om Gunilla Sunesdotter?


En sak som jag ska undersöka mer är att när Per och Elisabet flyttar till Torp No 5 i Böda socken 1772 så finns även en Anders Jonsson inom samma mantal för Torp No 5. Han gifter sig som dräng från Torp 1754. Undrar om det inte är samma Anders Johansson som försvinner från Kloster någon gång mellan 1747 och 1751. Ska se om jag kan få något belägg för att det skulle vara Elisabets bror.


mvh Lise-Lotte