NULL Skriv ut sidan - SV: Följer spåren från Böda

Anbytarforum

Titel: SV: Följer spåren från Böda
Skrivet av: Lise-Lotte Sannerdal skrivet 2016-06-20, 22:13

Hej igen


En rättelse till mina tidigare uppgifter om hustrun till Samuel Johansson. Jag angav att hon var dopvittne hustru Maria Johansdotter i Kloster till Elisabet och Pers barn Nils dop 1761. Ser ut som om Samuels hustru hette Maria Lagesdotter född 1734 Kallersbo, Målilla med Gårdveda död 1813 Kloster, Kristdala. Men jag tror heller inte på ditt förslag om Maria Johansdotter från Fallebotorp. Främst för att hon inte var gift ännu och skulle då inte tituleras hustru samt att hon inte kom från Kloster.


Vad gäller Olof Nilssons hustru Ingrid Jonsdotter så är det utifrån de källor jag har att tillgå (kyrkoböcker,mantalsländer samt jordeböcker) som de som vigs 1732. I mantalslängden året före 1732 har Olof ingen hustru medans det finns en hustru året efter. Samma sak går att utläsa vid Ingrids död 1738.  I mantalslängden för 1739 som är daterad 23 okt 1738 har Olof Nilsson ingen hustru. I kyrkboken framgår det att Hustru Inger Jonsdotter i Fallebo begravs den 22 okt 26 år gammal. Vad jag kan förstå dog Samuel Håkansson 1732. Om det var hans hustru borde det stått änka istället för ”bara” hustru. Vidare var Samuel Håkanssons hustru född 1690, så åldern borde då vara 48 år istället för angivna 26. Det kanske finns andra källor som kan ge annat besked, men med de källor jag nu har att tillgå tror jag inte att det är Samuel Håkanssons hustru som dör i Fallebo 1738.


För mantal 1740 har Olof Nilsson en hustru igen. Jag har inte hittat någon ny vigsel för honom, men det barn som föds 1740 är då enligt mitt resonemang inte Ingrid Jonsson moder till.  Jag har hittat en Maria Olofsdotter som dör 1812 i Fallebo, i dödboken anges att hon var född i Fallebo 1740 av fader Olof Nilsson och moder Lena Andersdotter. Jag vet inte om det vid tidpunkten fans fler än en Olof Nilsson i Fallebo.


Sara Olofsdotter som är dopvittne till Elisabet och Pers barn Greta 1767. Hon uppges att vara född 1730, men jag kan inte hitta henne i födelseböckerna. Om hon var Olof Nilssons och Ingrid Jonsdotter barn måste hon vara född senare eftersom Olof och Ingrid gifte sig 18 juni 1732. Om inte så måste Olof ha varit gift innan han gifte sig med Ingrid Jonsdotter. Med tanke på att hon är dopvittne 1767 tillsammans med Lars Andersson och Maria Jonsdotters dotter Carin Larsdotter så är det väl troligt att Pers båda syskonbarn är dopvittnen och att Sara då är född efter 1732 istället för 1730, Du nämnde MTL 1722 men det måste väl vara alldeles för tidigt? eller så är det någon helt annan Sara Olofsdotter som är dopvittne


Börjar bli en vana, men jag måste dela det här inlägget också  :)