NULL Skriv ut sidan - SV: "Nya Anbytarforum"

Anbytarforum

Titel: SV: "Nya Anbytarforum"
Skrivet av: Daniel Berglund skrivet 2016-06-19, 13:20
Det verkar faktiskt stå
Return-Path: <genealogi@aforum.genealogi.se>
i mailhuvudet men det är ju en felkonfigurering i så fall. aforum.genealogi.se tar såvitt jag vet inte emot epost.

Vart studsar ska gå kan man nog diskutera. En variant (som alltså Jörgen förespråkar) är att skicka dem till avsändaren. En annan variant är att skicka dem till systemansvarig. Mottagande emailadress kommer ju från Anbytarforums databas och behöver alltså rättas där. Optimalt vore att både systemansvarig och avsändare fick ett meddelande om att meddelandet inte kommit fram, men att den ursprungliga meddelandetexten inte var med i någondera fallet.

Jag kollade på ett annat forum (byggahus.se) och där går studsar till en forumansvarig. Jag tror inte det är en ovanlig konfiguration.

En liten nackdel med att göra som Jörgen förespråkar är att den avsändande servern inte "har rätt" att skicka med vilken Return-Path som helst. Försöker man ändå blir det så här (exempel från Arkivguidens Forum):
Received-SPF: softfail (google.com: domain of transitioning daniel.zz.berglund@gmail.com does not designate 62.20.1.206 as permitted sender) client-ip=62.20.1.206;
Detta gör i och för sig inte så mycket annat än att epost-meddelanden från forumet får en större sannolikhet att hamna i spamfiltret. Det ser också lite illa ut kan jag tycka eftersom mottagaren (beroende på epostläsare) kan få upp en varning om förfalskad avsändare - se bifogad bild.

Den som tycker att detta är viktigt kan ju felanmäla det, men min uppfattning är alltså att det kan diskuteras vad som är rätt och fel.

När man talar om integritet kan det vara värt att minnas att all trafik till/från forumet sker i klartext, inte krypterat, och detsamma gäller eposten.